Vláda chce peníze na D47 získat vydáním dluhopisů za 20 miliard

01.06.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 1. června (ČTK) - Vláda chce peníze na dopravní stavby získat vydáním dluhopisů, jejichž prodej má letos a příští rok vynést téměř 20 miliard korun. Na tiskové konferenci po jednání vlády to dnes uvedl ministr financí Eduard Janota. Peníze jsou určeny primárně na dokončení dálnice D47 na severní Moravě směrem do Polska.

Letos chce vláda z dluhopisů získat 8,4 miliardy, dalších 11,4 miliardy by měly dluhopisy vynést fondu dopravy příští rok. "Toto řešení bylo zvoleno jako nejjednodušší, nejrychlejší, které je bezproblémové a které umožní neprodleně získat zdroje," uvedl Janota.

Úřednická vláda dnešním rozhodnutím změnila usnesení předchozího kabinetu Mirka Topolánka, který chtěl letos získat na dopravní stavby 8,4 miliardy z úvěru od Evropské investiční banky. To se však nelíbí novému ministrovi dopravy Gustávu Slamečkovi, který považuje proces půjčování od EIB za zdlouhavý, protože je k němu potřeba schválit zákon.

Jak v nedávném rozhovoru pro ČTK Slamečka řekl, dluhopisy se vydají na základě platného zákona, který dosud nebyl využit. To celý proces urychlí. Peníze se využijí i mimo stavbu D47, neboť část peněz stát přeúčtuje.

Zmíněné navýšení rozpočtu fondu dopravy považuje Slamečka za minimální. Jak řekl v pátek, dálnice D47 se potýká s nedostatkem peněz a její dokončení z Bohumína na polskou hranici se odkládá o dva roky na 2012. Letošní dluhopisový výnos bude použit na dokončení dálnice z jihu do Ostravy; hotovo by mělo být v listopadu.

Výdaje fondu dopravy se staly předmětem diskusí mezi ministry, v centru pozornosti je především rozpočet na příští rok. Kvůli fondu dopravy vláda dnes přerušila jednání o střednědobých výdajových rámcích rozpočtu do roku 2012.

Podle Slamečky je rozdíl mezi potřebami fondu a navrhovaným výdajovým rámcem na příští rok zhruba 50 miliard. Navýšení státního příspěvku o tuto částku označil Janota za nepřípustné, debata se na vládě dnes vedla hlavně o takzvané střední variantě, tedy 25 až 30 miliardách.

Za zásadní problém považuje Janota velkou rozestavěnost z minulých období. Jedinou možností, jak peníze pro fond dopravy získat, je podle něj legislativní snížení mandatorních výdajů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK