Letos chce vláda z dluhopisů získat 8,4 miliardy, dalších 11,4 miliardy by měly dluhopisy vynést fondu dopravy příští rok. "Toto řešení bylo zvoleno jako nejjednodušší, nejrychlejší, které je bezproblémové a které umožní neprodleně získat zdroje," uvedl Janota.
Úřednická vláda dnešním rozhodnutím změnila usnesení předchozího kabinetu Mirka Topolánka, který chtěl letos získat na dopravní stavby 8,4 miliardy z úvěru od Evropské investiční banky. To se však nelíbí novému ministrovi dopravy Gustávu Slamečkovi, který považuje proces půjčování od EIB za zdlouhavý, protože je k němu potřeba schválit zákon.
Jak v nedávném rozhovoru pro ČTK Slamečka řekl, dluhopisy se vydají na základě platného zákona, který dosud nebyl využit. To celý proces urychlí. Peníze se využijí i mimo stavbu D47, neboť část peněz stát přeúčtuje.
Zmíněné navýšení rozpočtu fondu dopravy považuje Slamečka za minimální. Jak řekl v pátek, dálnice D47 se potýká s nedostatkem peněz a její dokončení z Bohumína na polskou hranici se odkládá o dva roky na 2012. Letošní dluhopisový výnos bude použit na dokončení dálnice z jihu do Ostravy; hotovo by mělo být v listopadu.
Výdaje fondu dopravy se staly předmětem diskusí mezi ministry, v centru pozornosti je především rozpočet na příští rok. Kvůli fondu dopravy vláda dnes přerušila jednání o střednědobých výdajových rámcích rozpočtu do roku 2012.
Podle Slamečky je rozdíl mezi potřebami fondu a navrhovaným výdajovým rámcem na příští rok zhruba 50 miliard. Navýšení státního příspěvku o tuto částku označil Janota za nepřípustné, debata se na vládě dnes vedla hlavně o takzvané střední variantě, tedy 25 až 30 miliardách.
Za zásadní problém považuje Janota velkou rozestavěnost z minulých období. Jedinou možností, jak peníze pro fond dopravy získat, je podle něj legislativní snížení mandatorních výdajů.