Meziročně se snížil zejména export piva, který poklesl o 11,6 procenta na 794.000 hektolitrů. O více než sedm procent se snížil prodej pěnivého moku v Česku, kde se prodalo 3,38 milionu hektolitrů piva.
Podle výkonného ředitele svazu Jana Veselého způsobilo pokles tuzemských prodejů zejména chladné počasí v lednu a únoru, nikoliv hospodářská krize. Ta zapříčinila spíše snížení zájmu o české pivo v zahraničí. Mok z českých zemí je zde totiž uznáván jako velice kvalitní, čemuž odpovídá také jeho cena. V dobách krize pak spotřebitelé šetří spíše na dražším, pro ně zbytném zboží, vysvětlil.
Zlepšené počasí v březnu pokles poptávky v tuzemsku prakticky zastavilo a podle předběžných údajů v dubnu již byly prodeje piva o 2,7 procenta vyšší než v roce 2008, vyplývá z čísel.
Zatímco prodej výčepních piv přesáhl v prvních třech měsících roku deset procent a nealkoholických piv osm procent, odbyt ležáků byl meziročně nižší pouze o 3,2 procenta. Růst spotřeby ležáků na úkor desítek je dlouhodobým trendem, přesto je zastoupení desetistupňových piv ve spotřebě stále nadpoloviční.
Z nedávné ankety ČTK mezi pivovary vyplývá, že většina z nich letos dosud své výrobky nezdražila, ani aktuálně zdražovat nehodlá. Někteří pivovarníci ale připustili, že by letos zdražit mohli, pokud jim vzrostou náklady či poklesne poptávka.
Domácí pivovary loni vyrobily 19,81 milionu hektolitrů piva, což je o půl procenta méně než v rekordním roce 2007. Přesto byl jejich výstav druhý největší v historii. Zatímco tuzemská spotřeba piva loni klesla o 1,3 procenta, export vzrostl o více než tři procenta na rekordních 3,71 milionu hektolitrů.
V Česku, tradiční pivní velmoci, stále větší část trhu kontrolují nadnárodní společnosti. Podle Českého svazu pivovarů a sladoven z celkového loňského výstavu pivovarů vyrobila pětice největších producentů téměř 86,2 procenta. Že koncentrace výroby bude nejspíše nadále pokračovat potvrzuje červnové sloučení pivovarů Starobrno a Královský pivovar Krušovice, které vlastní nizozemská skupina Heineken.