Veletrhy jsou zrcadlem hospodářství, krize je proto ovlivňuje

04.06.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 4. června (ČTK) - Veletrhy a výstavy jsou podle některých expertů zrcadlem hospodářství, a tak ani jim se letos vliv krize nevyhne. Někteří zástupci výstavišť přesto tvrdí, že dosud krizi téměř necítí. Loni přitom zájem o veletrhy vzrostl. Celkem 205 veletrhů a výstav v ČR pořádaných 39 firmami navštívily tři miliony lidí. Meziročně to znamená nárůst mezi pěti až deseti procenty, vyplývá z analýzy Společenstva organizátorů veletržních a výstavních akcí ČR (SOVA). Největším pořadatelům podobných akcí ale loni návštěvnost klesla. Podobný trend lze očekávat i letos.

Příkladem může být brněnský Autosalon, který začíná v pátek. Dorazí na něj 180 vystavovatelů, což je o dvě pětiny méně než před dvěma lety. "Hospodářská recese se projeví i na tváři veletrhů a výstav nejen v ČR, ale téměř na celém světě," řekl ČTK ředitel sdružení SOVA Břetislav Fabián. "Krize ještě netrvá tak dlouho, u veletrhů a výstav se projeví později," dodal.

Krize zejména ovlivní podobu veletrhů a výstav věnovaných automobilovému či potravinářskému průmyslu a stavebnictví, tedy odvětvím nejvíce krizí postiženým. Kromě Autosalonu tak pocítily vliv krize i brněnské stavební veletrhy. Letos se na nich představilo 1300 firem z 20 zemí, tedy zhruba o 11 procent méně než loni a o sedm procent méně než předloni.

Veletrhy Brno (BVV) i kvůli krizi a větší atraktivitě akcí přistoupily k tomu, že některé dosavadní akce spojí. Podle Fabiána se ale propojování veletrhů nestane trendem, je to řešení dočasné. "Až se trh oživí, tak z nich zase udělají sólisty. Každý chce mít vlastní veletrh, stejně jako je tomu ve světě. Nyní je to ale šance uspořádat veletrh levněji," podotkl.

Většina trhu podle počtu vystavovatelů, velikosti výstavní plochy i počtu návštěvníků patří šesti firmám - Veletrhům Brno, Výstavišti České Budějovice, Inchebě Praha, Ostravským výstavám, výstavišti v Litoměřicích a Výstavišti Flora Olomouc.

Jedničkou na trhu ve všech třech kategoriích jsou BVV. Jejich podíl na trhu mezi pořadateli, kteří si nechávají ověřovat návštěvnost, loni přesáhl 63 procent. Počet mezinárodních veletrhů loni stoupl o čtvrtinu na 53. Nejvíce jich pořádaly právě Veletrhy Brno (37) a Incheba Praha (10).

Veletrhy Brno ale před měsícem oznámily, že letos na základě ekonomických prognóz sníží počet zaměstnanců o 15 procent, tedy asi o 75 lidí. BVV díky tomu plánuje letos na platech ušetřit kolem 20 milionů korun. Firma očekává i nižší tržby, a to zejména v souvislosti s investicí do nového pavilonu P za 900 milionů Kč. "Pokles tržeb by se měl pohybovat do 20 procent," uvedl vedoucí komunikace BVV David Pokorný. Ve srovnatelném roce 2007 firma utržila 1,7 miliardy korun.

Část vystavovatelů prý ale zatím vliv krize necítí, například na výstavišti v Lysé nad Labem či na ostravské Černé louce. Počet vystavovatelů za letošní rok se nezměnil ani na výstavišti v Českých Budějovicích. Přesto je dopad ekonomické recese znát v tom, že firmy objednávají menší plochu na svou prezentaci než dřív. "Nějaké finanční propady jsme zaznamenali, ale není to nijak zdrcují," řekla ředitelka Výstaviště České Budějovice Marcela Payerová.

V Českých Budějovicích rovněž chystají stavbu nového pavilonu. "Možná, že letošní zisk nebude tak veliký jako loni. Myslím si, že když v této době udržíme výstavy v tom rozsahu, který je srovnatelný s předchozími lety, tak to bude úspěch," uvedla Payerová.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK