NKÚ: Fond dopravy zanedbal údržbu silnic

05.06.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 5. června (ČTK) - Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) podle Nejvyššího kontrolního úřadu upřednostňuje výstavbu a zanedbává údržbu dálnic a silnic první třídy. Odkládáním se opravy prodražují až o pětinu, uvádí ve své zprávě NKÚ. Ministr dopravy a bývalý šéf fondu Gustáv Slamečka kritiku odmítl s tím, že údržba vždy byla prioritou fondu.

"Za období let 2006 až 2008 se u 208 akcí zvýšily náklady o téměř 1,5 miliardy korun, to je o 18 procent," uvedl prezident úřadu František Dohnal. Předpokládaná doba realizace nebyla podle NKÚ dodržena u 167 akcí, což představuje téměř 70 procent všech oprav.

Úřad kritizuje fond za to, že přednostně vynakládá peníze na rozestavěné projekty a stavby spolufinancované evropskými fondy. Celkem na rozestavěné dálnice a silnice fond podle NKÚ vyčlenil přes 90 procent prostředků, které jsou určeny investorské organizaci Ředitelství silnic a dálnic.

Nezačala realizace schváleného programu Program opravy silnic I. třídy a dálnic - R II, ze kterého mělo být v letech 2007 až 2010 vynaloženo na akce oprav 11,6 miliardy korun, píše také ve zprávě NKÚ.

Slamečku zveřejnění zprávy rozladilo. MD prý nyní připravuje podrobnou reakci. "Fond považoval a považuje opravy a údržbu za prioritu, budeme to schopni doložit čísly," řekl dnes ČTK ministr. Pokud se někde údržba odkládala, bylo to údajně kvůli nedostatku peněz ze státního rozpočtu.

Slamečka spatřuje paralelu se současným stavem, kdy se fond dopravy potýká s nedostatkem peněz a hrozí zastavení řady staveb. "Jestliže se vláda rozhodne, že nám dá málo, tak se všechny stavby odloží. Za dva roky pak může někdo z NKÚ přijít na kontrolu a prohlásit, že fond zapříčinil, že se stavby prodražily," řekl Slamečka.

NKÚ se také zaměřil na způsob údržby silnic první třídy v krajích. Od září 2007 tuto údržbu pro ministerstvo dopravy provádějí krajské příspěvkové organizace. Předtím údržbu zabezpečovali dodavatelé vybraní ŘSD v zadávacích řízeních.

"MD neprovedlo posouzení výhodnosti změny proti předcházejícímu stavu," tvrdí úřad. Podle srovnávací analýzy NKÚ je nový způsob ročně dražší o 300 milionů korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK