Reklamní trh klesl o pětinu, předvolební kampaň jej nespasila

07.06.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 7. června (ČTK) - Reklamní agentury v Česku v současné hospodářské krizi zaznamenávají zhruba pětinový pokles tržeb. Firmy šetří, a výdaje na reklamy jsou tak nižší. Propad nezvrátila ani kampaň před volbami do Evropského parlamentu. Vyplývá to z ankety ČTK mezi agenturami.

"Volby sice celkově přispěly k lepší obchodní bilanci a u někoho možná vyrovnaly ztráty, ale celkový celoroční pokles zakázek nenahradily. Stejně tak se to pravděpodobně nepodaří ani u kampaní pro podzimní předčasné volby do Poslanecké sněmovny," řekl prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA M.K.) Pavel Brabec.

Ztráty se například nevyhnuly ani společnosti Media Service, která se specializuje na nákup venkovní reklamy. Její vedení se přiklání k Brabcově názoru. "Podzimní předvolební kampaň ovlivní především celková čísla útrat v médiích za letošní rok. Nicméně si nemyslím, že by 'volební peníze' vyrovnaly ztráty způsobené ekonomickou krizí," uvedla vedoucí nákupu společnosti Světlana Kerhartová.

Kampaň pro současné volby navíc nebyla z hlediska reklamních agentur zdaleka tak rozsáhlá, jak tomu bývá u voleb do Poslanecké sněmovny. Projevilo se to zejména u menších regionálních agentur, které poskytují reklamní plochy malého formátu. "Nyní byl zájem mizivý. Na podzim očekáváme daleko více objednávek. Už teď jich máme dost - tedy asi 200, což odpovídá tržbě zhruba za 300.000 až 400.000 korun," uvedl Martin Kovařík z agentury Halo, jež pronajímá reklamní plochy v autobusech na Kladensku.

Jako nic mimořádného vnímají volby do Evropského parlamentu také mnohé internetové agentury. Ty jsou ovšem z hlediska krize v odlišné situaci. "Reklamní trh na internetu je i v průběhu krize stabilní a nepatrně roste. Problém mají hlavně tištěná média. Internetová nikoliv. Volby pro webovou reklamu však nepředstavují nic mimořádného," řekla Dita Eckhardtová ze společnosti Ataxo, která se zabývá reklamou na internetu.

Podle ní ovšem v poslední době přibývá bannerů a různých forem kampaní politických stran na sociálních sítích typu Facebook. Důvodem je snaha o získání mladých voličů, kteří tyto sítě využívají. "Přesná čísla ovšem nemám k dispozici," dodala Eckhardtová.

Agenturám, které se nezabývají internetovou reklamou, ale tržby v důsledku ekonomické krize letos klesají. Nejvíce pak těm, které poskytují reklamu pro televizi a různé výstavy. Situace je podle Brabce nejhorší v agenturách, jež se na televizní trh přímo specializují a jiný typ reklamy nenabízejí. Pokles zakázek u nich mnohdy přesahuje 20 procent a některé dokonce propouštějí.

AČRA M.K. sdružuje kolem 50 reklamních agentur, jejichž celkový roční obrat činí zhruba 1,5 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK