Dnešní odmítnutí se týká žádosti Arcandoru o poskytnutí státních záruk v objemu 650 milionů eur (17,5 miliardy Kč) a úvěru ve výši přes 200 milionů eur. Záchranný fond podporu pro Arcandor odmítl podle očekávání. Existují totiž pochybnosti, zda se obchodní a turistický koncern dostal do potíží až v důsledku nynější finanční a hospodářské krize, což je podmínkou pro pomoc. Podle údajů německého ministerstva hospodářství navíc vyvstaly velké pochybnosti o udržitelnosti konceptu další existence koncernu.
Arcandor však stále může doufat v poskytnutí úvěru ve výši 437 milionů eur (zhruba 11,8 miliardy korun) prostřednictvím státní rozvojové banky KfW. O ní na úrovni náměstků jednají zástupci příslušných ministerstev. Náměstek ministra hospodářství Walther Otremba však naznačil, že rozhodnutí o osudu Karstadtu, pro nějž v Německu pracuje na 50.000 lidí, může padnout až ve středu.
Pokud stát odmítne i tuto pomoc, koncern Arcandor, jenž kontroluje i zásilkový prodej Quelle a cestovní kancelář Thomas Cook, se zřejmě nevyhne vyhlášení bankrotu. Německý ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg proto naléhá na uzavření dohody mezi Arcandorem a konkurenční společností Metro, která chce s Arcandorem dojednat sloučení Karstadtu s jejím řetězcem Kaufhof. Jednání však zatím podle Guttenberga příliš nepokročila.
Mluvčí německé vlády Thomas Steg dnes poznamenal, že vláda před rozhodnutím o případné pomoci vyžaduje jasnou představu vlastníků Arcandoru o budoucnosti koncernu. Německá kancléřka Angela Merkelová vyjádřila zklamání nad váhavostí vlastníků a věřitelů a vyzvala obě strany k větší "pilnosti".
Mezitím dnes bylo oznámeno, že státní zastupitelství v Essenu hodlá vyšetřovat bývalého šéfa společnosti Arcandor Thomase Middelhoffa. Ten byl spolu se svou ženou podílníkem realitního fondu, který pronajímal řetězci Karstadt budovy za mimořádně vysoké nájmy.
Arcandoru 12. června vyprší platnost úvěrové linky v objemu 650 milionů eur (asi 17,6 miliardy Kč). Do září si ale podnik musí zajistit prodloužení dalších úvěrových linek.
Do 23. června se má podle Otremby rovněž rozhodnout o tom, zda bude ze záchranného fondu poskytnuta pomoc automobilce Porsche. Ta se zadlužila při pokusu o převzetí největšího evropského výrobce automobilů Volkswagen, jehož součástí je i česká Škoda Auto. Podobné problémy má i výrobce automobilových součástek Schaeffler, jenž vstoupil do koncernu Continental.