Vláda dnes schválila rozpočtové rámce na další léta, fond dopravy by měl příští rok dostat ze státního rozpočtu zhruba 36 miliard korun. Slamečka chtěl po vládě téměř dvakrát tolik. Vláda ale fondu dopravy nic nepřidala, a naopak nakázala při výstavbě dálnic a silnic nebývale šetřit. Podle ministra financí Eduarda Janoty se ceny českých dálnic vymykají standardům v okolních zemích.
"Vláda chce zlevnit výstavbu a my jako ministerstvo to vítáme. Je to ve shodě s kroky, které jsme oznámili před časem," uvedl Hanzelka. Ministerstvo by mělo podle vlády přehodnotit normy týkající se dálnic, omezit budování tunelů a mimoúrovňových křižovatek nebo zahájit jen minimální nezbytné množství nových projektů.
"Půjdeme asi tou cestou, že se nebudou zahajovat nové stavby a budeme se soustřeďovat na dokončení stávajících," uvedl Hanzelka. Zároveň připomněl, že základní síti českých dálnic stále chybí zhruba 1000 kilometrů. Ministerstvo prý ale zatím "nechce jít cestou zakonzervování současných staveb", ačkoliv tím ministr hrozil.
Podle Slamečky bude Ředitelství silnic a dálnic příští rok chybět až 50 miliard korun. Při současném výdajovém rámci, kde je zmíněných 36 miliard, zbude ŘSD po odečtení takzvaných mandatorních výdajů na investice zhruba miliarda. Podle Slamečky je ohroženo asi 300 projektů.
Jde pouze o peníze z českého státního rozpočtu, další příjmy fondu tvoří peníze z Evropské unie a úvěry od Evropské investiční banky. Celkem by měl fond dopravy příští rok hospodařit s 84 miliardami, podobně jako letos.
Zvýšenou potřebu peněz vysvětluje Slamečka velkou rozestavěností a kumulací finančních problémů z minulých let. Podíl takzvaných národních zdrojů se navíc neustále snižuje, z téměř 60 miliard v roce 2007 na nynějších 36 miliard. Ohroženy jsou tak především stavby, které platí český státní rozpočet. Například dálnice D47.