Češi se snaží šetřit. "Zatímco ještě loni zákazníci často žehrali na množství letáků ve svých schránkách, teď stále více sledují nejrůznější akční nabídky," řekl Habel. Není podle něho ničím neobvyklým potkat zákazníka s letákem, jak hledá konkrétní zboží.
Podobnou zkušenost má i mluvčí Teska Eva Karasová. "Často potkáte zákazníka v obchodě třeba se třemi různými letáky, jak porovnává ceny," poznamenala. Češi podle ní více kupují privátní značky, které jsou výrazně levnější. "Na čem ale určitě nešetří, je vše, co je pro děti, dále na zelenině, ovoci a mléčných výrobcích," dodala Karasová.
Podle Habela zákazníci více sledují ceny, nechtějí ale slevit na kvalitě. "Často sledují původ výrobků privátních značek a výrobce a podle toho se rozhodují," poznamenal. Ahold i Tesco právě v reakci na změnu chování zákazníků rozšířily sortiment zboží ve vlastních značkách i akční nabídky.
"Počet zákazníků Teska nakupujících v akci se od počátku roku zvýšil o čtvrtinu," řekla Karasová. Výrazný nárůst zájmu o akční nabídky potvrdil i Ahold, který minulý týden v Liberci představil nový model Albert Hypermarket. "Zboží v akci nestačili doplňovat," poznamenal Habel.
Ahold podle odhadu společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod vykázal loni v Česku tržby 44 miliard korun a mezi deseti největšími řetězci skončil jako druhý. Firma se letos rozhodla uzavřít 21 obchodů, jejichž provoz byl ztrátový. Od července tak bude mít v zemi 224 supermarketů Albert, 57 Albert hypermarketů a 21 benzinových čerpacích stanic.
Tesco Stores má v Česku 61 hypermarketů, 42 supermarketů, sedm prodejen Tesco Expres, šest obchodních domů a 18 čerpacích stanic. V loňském roce firma podle odhadů utržila 47 miliard korun, a je tak největším obchodníkem v zemi.