Ministr dopravy Gustáv Slamečka nyní bojuje o každou korunu pro fond dopravy. Podle navrženého rozpočtu budou fondu příští rok chybět na dopravní stavby miliardy korun. Jeden z jistých příjmů představovaly platby za nalepovací dálniční známky; celkem jde každoročně zhruba o 2,7 miliardy korun.
Zatímco tisk známek ročně stojí zhruba 30 milionů korun, jednorázový nákup elektronických krabiček vyjde odhadem na 1,5 miliardy. Příjem přitom vůbec není jistý, neboť podle poslanecké novely neplatí rovnice jeden vůz - jedna viněta. Elektronickou známku bude možné na rozdíl od nalepovací používat pro více vozidel, čímž se sníží příjmy fondu dopravy.
Jak dnes ČTK řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka, Slamečka se bude snažit přenositelnost elektronických vinět ještě zvrátit. "Věcně ten záměr ale podporujeme, odhadovat náklady je nyní předčasné," uvedl Hanzelka.
Podle něj vláda, která vzejde z podzimních voleb, vypíše na dodávku vinět výběrové řízení. Zakázku tak prý nedostane automaticky firma Kapsch, která provozuje mýtný systém. V jeho rámci by měly viněty fungovat.
Viněty si budou řidiči nabíjet na určité časové období (rok, deset dní) podobně jako mobilní telefony. Podle Hanzelky je ale jejich zavedení krokem k takzvanému výkonovému zpoplatnění; v budoucnu by tak řidiči osobních vozů měli platit za ujeté kilometry a nikoliv za časové období.
Jak ČTK sdělil zmíněný zdroj, zavedení vinět s sebou nese i řadu technických problémů. Není například jistota, že kontrola mýtnými branami bude dostatečná, navíc je třeba zakoupit speciální software. Zavedení vinět tak stát podle něj v době krize přijde draho.
Podle dnes schválené novely o pozemních komunikacích se viněty zavádějí od ledna 2011. Poslanci zároveň schválili zavedení mýtného pro malé nákladní vozy od 3,5 tuny od ledna příštího roku. Krabičky pro malé náklaďáky má již Ředitelství silnic a dálnic ve skladech, celkem 200.000 kusů od firmy Kapsch.
Jejich zavedení do provozu si podle Hanzelky nevyžádá další náklady. Fond dopravy však neočekává výrazné příjmy, jde prý spíše o spravedlnost, neboť mýtné již třetím rokem platí kamiony od 12 tun.