Do nových obchodů bude v Česku a na Slovensku investovat společnost Datart. "Máme podepsané čtyři smlouvy na pronájem nových prodejen v projektech, které se budou stavět v následujících dvou letech. Jednáme o dalších osmi projektech, které jsou ve fázi projektové přípravy," uvedl Petr Seman ze společnosti Datart International, která má v Česku 29 a na Slovensku devět prodejen.
Nové prodejny letos otevírá společnost Okay Elektro, která v Česku provozuje 83 prodejen se spotřební elektronikou. Ředitel expanze společnosti Okay Holding Milan Přikryl ČTK sdělil, že v červnu Okay rozšíří tuzemskou síť o celkem tři nové obchody v Mladé Boleslavi, Sokolově a Bruntále, přičemž další tři prodejny otevře také na Slovensku a Polsku.
Společnost Electro World letos plánuje otevřít jednu novou prodejnu a zároveň hodlá investovat do modernizace stávajících obchodů. "Jako první pilotní prodejnu jsme vybrali tu z Brněnské Olympie, u které provedeme kompletní redesign a zvětšíme její prodejní plochu," řekl ČTK generální ředitel společnosti Electro World Jiří Klíčník. Electro World provozuje v ČR 17 prodejen.
Rozšiřovat síť letos bude rovněž společnost Euronics, do které spadá 195 prodejen se spotřební elektronikou. "Za poslední tři týdny jsme otevřeli tři nové prodejny a další tři plánujeme," uvedl mluvčí sítě prodejen Euronics Bohuslav Komín, podle kterého by se počet obchodů Euronics měl na konci letošního roku pohybovat kolem 200.
Expandovat hodlá v Česku také slovenský elektroprodejce Nay, který první obchod na tuzemském trhu otevřel v závěru loňského roku. Nay chce postupně vybudovat síť po celé České republice.
Přikryl upozornil, že kvůli finanční krizi se ale letos snížil počet nových projektů nákupních center. "Realizace projektů je velmi často odkládána z důvodu ne pouze všeobecně známých a spočívajících ve vztahu developer-investor-banka, ale také z důvodu přehodnocení expanzních plánů budoucích nájemců, což je s ohledem na současnou situaci docela logické," podotkl. Okay se proto při své expanzi nebude zaměřovat pouze na obchodní parky, ale také na na dobře umístěné samostatně stojící objekty či obchodní pasáže.
Šesti největším tuzemským řetězcům prodejen se spotřební elektronikou loni podle údajů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby meziročně o 1,9 miliardy korun na rekordních 28 miliard korun. Nákupy elektroniky se totiž v Česku soustřeďují do specializovaných obchodních řetězců a prodejen elektro.
Letos ale Češi kvůli hospodářské krizi méně nakupují technické spotřební zboží a tržby z jeho prodeje se v prvním čtvrtletí podle údajů společnosti GfK meziročně snížily o sedm procent na 16,19 miliardy korun. Klesl především prodej domácích spotřebičů, fotoaparátů, výpočetní a kancelářské techniky, naopak trh telekomunikační techniky a spotřební elektroniky vykázal růst.