Přes Břeclav jezdí denně včetně regionální, dálkové a nákladní dopravy desítky vlaků, část z nich míří do Rakouska a na Slovensko.
Práce na modernizacích zařízení začnou 3. července v Modřicích a přes všechny stanice se budou postupně přesunovat k Břeclavi. Konečnou stanicí je Podivín, kde by modernizace měla skončit kolem 12. prosince. "Kapacita dopravy na tratích Brno - Břeclav a Břeclav - Hodonín se tím zcela zásadně sníží," řekla Šubová.
Práce dopravce rozdělil do tří částí. První se od 3. července do 2. září týká Modřic a Hrušovan u Brna. V současné době jsou známy pouze základní změny. Podle nich budou všechny spěšné vlaky mezi Brnem a Hodonínem nahrazeny autobusy. Bez náhrady budou zrušeny také spěšné vlaky mezi Břeclaví a Hodonínem. Cestovní doba dálkových spojů, tedy rychlíků, vlaků EC a IC a Pendolina na trase Brno - Hodonín - Olomouc bude prodloužena pouze o několik minut. Většina osobních vlaků na trase Brno - Vranovice - Břeclav pojede podle výlukových jízdních řádů.
Úprava jízdního řádu se promítne také u tratí Šakvice - Hustopeče u Brna a v menší míře také u úseku Zaječí - Kobylí na Moravě. Podle výlukových jízdních řádů budou jezdit také autobusy jihomoravského integrovaného dopravního systému (IDS), které v řadě případů na železniční spoje navazují. Ty nyní připravuje koordinátor IDS společnost Kordis.
Druhou část opatření plánují České dráhy na obdobní od 3. do 30. září, kdy se práce přesunou do Vranovic. Třetí etapa modernizace a omezení v dopravě začne 1. října v Šakvicích a Zaječí a 12. prosince by měla skončit v Podivíně.
Trať mezi Břeclaví a Brnem patří do nejstaršího I. tranzitního železničního koridoru v Česku, vede po trase Břeclav - Brno - Česká Třebová - Pardubice - Praha - Děčín. Břeclaví prochází i II. tranzitní koridor, který vede přes Hodonín do Přerova, kde se dělí na dva směry. První vede přes Olomouc do České Třebové, druhý do Ostravy.