V Česku zatím "služba pro zapomnětlivé muže" nebyla k dispozici, automaty jsou ale běžné například ve Francii, Španělsku nebo v Itálii. Kytice v těch tuzemských stojí od dvou set do pěti set korun, zatím se v každém z automatů prodají jen tři až čtyři denně. Tuzemské přístroje jsou původem z Itálie, kytice pro ně váže Fresh Flowers v Praze podle francouzského patentovaného systému Bouquett'O.
I když kytice jsou připravené dlouho předem, prodejce tvrdí, že jsou čerstvé. "Jsou neustále v chladu, automat zaručuje i optimální vlhkost," řekla deníku obchodní ředitelka firmy Alice Veselá. Navíc je v každé kytici malá nádržka s živným roztokem, takže květiny prý nepotřebují vázu. Veselá tvrdí, že jejich květiny budou výrazně kvalitnější než kytice, které je možné koupit třeba u benzinových pump.
Květináři z klasických prodejen si ovšem myslí, že koupě "prefabrikované" kytice snižuje hodnotu takového dárku. "Službou floristy přece je i to, že poradí, jaká květina se hodí k jaké příležitosti a pro koho," řekla MfD tajemnice Svazu květinářů a floristů Jana Ischiová. Automaty nepovažuje za vážnou konkurenci.
Tuzemským květinářstvím v letošním roce i přes hospodářskou krizi rostou prodeje. "Loni tržby stouply zhruba o deset procent, růst čekáme i letos," řekla deníku Ischiová. Češi loni podle studie svazu dohromady utratili za květiny 8,1 miliardy korun.
Podle Ischiové se letos tržby za květiny propadly jen v lednu, v dalších měsících už znovu rostly zhruba desetiprocentním tempem. "Například Den matek byl pro květináře letos určitě rekordní," dodala. Podle květinářů sice krize ubrala některé zákazníky, kteří kupovali nejlevnější kytice, ale movitější naopak za květiny utrácejí více, píše MfD.