Snižování nákladů souvisí s nedostatkem peněz na dopravní výstavbu způsobeným hlavně současnou hospodářskou krizí. Podle odhadů by nedostatek finančních prostředků mohl vést k zakonzervování až 300 úseků rychlostních silnic a dálnic. Úspory při stavbách komunikací požaduje hlavně ministr financí Eduard Janota; ceny českých dálnic se podle něj vymykají standardům v okolních zemích.
Od roku 2010 by se tak měly například snížit provozní výdaje ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) o sto milionů korun. Dále by se mělo na minimální míru omezit budování tunelů a mimoúrovňových křižovatek. "My tu iniciativu vítáme, ale bohužel, pokud by jsme vycházeli z usnesení vlády, velmi bychom si nepomohli, " uvedl dnes Slamečka s tím, že úspory by se projevily až v následujících třech až pěti letech.
Slamečkovi se na pondělním zasedání vlády nepodařilo přesvědčit ostatní ministry, aby na dopravní stavby přidali desítky miliard korun. Ministerstvo dopravy a jeho investorské organizace tak nebudou v nejbližším období nové dopravní stavby zahajovat. Fond dopravy by měl podle schválených rozpočtových rámců příští rok dostat ze státního rozpočtu zhruba 36 miliard korun, Slamečka chtěl po vládě téměř dvakrát tolik.
Víc peněz na dopravní stavby by chtěl i hejtman Jihomoravského kraje a předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek (ČSSD), budování infrastruktury by mohlo podle něj být protikrizovým opatřením. Hejtmani na to budou příští týden upozorňovat při jednání s premiérem Janem Fischerem. "Jdeme na to jednání s předsedou vlády s jasným požadavkem, aby dopravní infrastruktura a její financování byla vládou ještě znovu přehodnocena," uvedl dnes v ČT Hašek.