Trh s auty v USA zřejmě nečeká návrat na úroveň před krizí

14.06.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Detroit 14. června (ČTK) - Automobilový trh ve Spojených státech se v důsledku hospodářské a finanční krize prudce snížil. Ani po příchodu hospodářského oživení však podle analytiků nelze počítat s jeho návratem na dřívější vysokou úroveň, protože skončila éra levných a dostupných úvěrů.

"Párty skončila," uvedl analytik Peter Schiff ze společnosti Euro Pacific Capital. "Nakupovali jsme příliš mnoho automobilů a nyní jsme na dně. Představa, že během příštích pěti či deseti let budeme mít velký automobilový trh, prostě není reálná," dodal.

Otázkou podle agentury Reuters zůstává, o kolik menší bude trh než dříve a jaký druh automobilů budou Američané kupovat. Podle některých ekonomů a analytiků si budou rodiny muset vystačit s menším počtem automobilů a motoristé budou volit levnější a menší vozy s nízkou spotřebou. To by mohlo otevřít cestu nové konkurenci, včetně čínských automobilek.

Prodej automobilů v USA se v roce 2005 vyšplhal až na 17 milionů vozů. V letošním roce se však počítá s jeho propadem na zhruba deset milionů vozů. Kvůli poklesu poptávky se americké automobilky General Motors, Ford Motor a Chrysler dostaly do velkých ztrát. GM a Chrysler byly dokonce v letošním roce nuceny vyhlásit bankrot.

"Úvěrová bublina pokřivila trh a prodej byl mnohem vyšší, než by měl být," uvedl nezávislý analytik automobilového průmyslu Erich Merkle. "Prodej na těchto úrovních prostě nebylo možné udržet," dodal.

Merkle nicméně věří, že dlouhodobý prodejní trend se bude pohybovat kolem 15 milionů automobilů ročně. Profesor ekonomie na Marylandské univerzitě Peter Morici však dlouhodobou poptávku odhaduje pouze na 12 až 13 milionů vozů ročně. "Máme na silnicích více automobilů, než registrovaných řidičů," upozornil Morici. "Prostě už nebudeme prodávat tak mnoho (automobilů)," dodal. Analytik Mirko Mikelic ze společnosti Fifth Third Bank předpokládá, že "novým normálem" pro prodej v USA bude 13 až 14 milionů automobilů ročně.

Ekonom David Rosenberg ze společnosti Gluskin Sheff upozornil, že poptávku po automobilech zasáhne mimo jiné odchod silných ročníků do důchodu. Dodal, že obtížnější přístup k úvěrům navíc přiměje Američany auta méně střídat a zaměřit se na levné modely s nižší spotřebou. Podle Rosenberga rovněž klesne počet automobilů na jednu domácnost.

Také podle Merkleho se Američané budou orientovat na menší vozy než dosud, ale jejich zájem se pravděpodobně ustálí u středně velkých automobilů. "Středně velké automobily pravděpodobně budou pro výrobce nejpříhodnější. Velké sportovně-užitkové vozy se ale prostě nevrátí," uvedl Merkle.

Čínské automobilky by nyní mohly využít nižší kupní síly Američanů a proniknout do USA se svými levnými modely. "Číňané pracují na zlepšení kvality svých vozů," uvedl Mikelic. "Mohla by to být konečně jejich šance, zejména pokud se důrazně zaměří na spotřebu a přijdou s levnějšími produkty," dodal.

Očekávat lze rovněž rostoucí zájem o elektromobily, hlavně pokud stoupnou ceny ropy. "Ropa se časem dostane na 150 dolarů za barel. To vytvoří větší poptávku po elektromobilech a nejsem si jistý, že automobilky v Detroitu a Tokiu mají nejlepší předpoklady k tomu, aby tuto poptávku uspokojily. To vytvoří příležitosti pro nové automobilky," uvedl Morici.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK