"Musíme to dotovat z jiných aktivit. U autovraků chybí systém zpětného sběru, který dobře funguje třeba u elektrospotřebičů. My od nikoho nic nedostaneme," uvedl Miroslav Novák, majitel společnosti Recycling - kovové odpady Chotěboř. Společnost má zařízení na zpracování aut například ve Vysokém Mýtě na Orlickoústecku, Slatiňanech na Chrudimsku, Chotěboři na Havlíčkobrodsku a Čáslavi na Kutnohorsku. "Kapacity máme více než dostatečné. Budovali jsme je průběžně v posledních pěti letech, nyní nic nového neplánujeme," řekl Novák.
Na ztráty při rozebírání starých aut si stěžují i firmy, které oslovila ČTK na Vysočině. "Když zavedou šrotovné, očekáváme, že nám také dají aspoň 3000 korun na likvidaci jednoho autovraku, protože za těchto podmínek je to prodělečné. Když ne, tak přestaneme brát. Proč má pořád někdo dostávat dotace a my nic," řekl Jaroslav Švec, pracovník firmy Švema v Ledči nad Sázavou.
Spíše než zvažované šrotovné trápí zpracovatele pokles cen druhotných surovin. Kvůli tomu se jim nevyplácí stará auta likvidovat. "Minimálně rok od nás nikdo neodebírá zpracované vraky. Spíš bojujeme o přežití, než abychom přemýšleli o rozšiřování kapacit," řekl předseda představenstva Autovraky Jih Jindřich Kovač, které je s 30 členy jediným profesním sdružením v ČR. Šest z nich už muselo dokonce pozastavit činnost právě kvůli nízkým výkupním cenám. Státní příspěvek na nákup nového a likvidaci starého vozu by podle podnikatelů v oboru situaci ještě zhoršil. Sdružení proto uvažuje o petici proti možnému zavedení šrotovného.
Nápor starých aut po zavedení šrotovného nečekají ani firmy v dalších částech země. Například Metalšrot Tlumačov ze Zlínska, který patří k největším českým zpracovatelům kovového odpadu, je už nyní schopný zpracovat několik desítek tisíc starých aut ročně. "Kapacity i skladové prostory máme dostatečné, takže si myslím, že jsme situaci schopni zvládnout," řekl vedoucí likvidace autovraků Oldřich Adamec. Firma podle něj nečeká ani takový nápor, jaký nastal na přelomu roku kvůli zavedení ekologických poplatků.
Někteří majitelé vrakovišť využívají stará auta pouze na získávání náhradních dílů. "Vyplatí se vymontovat některé součástky, zbytek nechávám zlikvidovat specializované odpadářské firmě," řekl Jiří Chaloupka, který provozuje autoopravnu a vrakoviště v Dolních Libchavách na Orlickoústecku.
Šrotovné zatím schválila Poslanecká sněmovna, v Senátu je na programu schůze, která začíná příští středu. Jako opatření proti dopadům světové hospodářské krize ho navrhla ČSSD. Státní příspěvek ve výši 30.000 korun se má vyplácet při nákupu vozidla s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500.000 korun. Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let. Konkrétní termín zavedení šrotovného má záviset na rozhodnutí vlády.