Zatímco první tři dny jsou rezervovány odborníkům a obchodníkům, od čtvrtka do neděle bude slavné výstaviště otevřeno i široké veřejnosti. Očekává se účast zhruba 300.000 návštěvníků, polovina z nich má být z oboru. Aerosalonu ze zúčastní kolem 2000 vystavovatelů, což je zhruba stejný počet jako v roce 2007, kdy se akce ve Francii uskutečnila naposledy.
Veřejnost budou tradičně nejvíce lákat vystavená letadla a vrtulníky používaná v současnosti, ale také vzácné historické exponáty. Na ploše by měl být k prohlédnutí i nyní nechvalně proslulý Airbus 330.
"I přes krizi považujeme letošek za úspěch, protože máme plno," poznamenal minulý týden ředitel aerosalonu Louis Le Portz.
Řada aerolinek a hlavních výrobců sice kvůli finančním problémům omezila na přehlídce počet svých exponátů, to ale podle organizátorů vykompenzoval rekordní počet menších společností, kterých je kolem 1500.
Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou přepravu (IATA) prodělají světové aerolinky letos dohromady devět miliard dolarů (asi 171 miliard korun). To je téměř dvojnásobně horší výsledek, než experti původně předpokládali. Letecké společnosti přivedly do finančních problémů především nízká spotřebitelská důvěra a vysoké ceny ropy. V důsledku toho omezují aerolinky osobní i nákladní dopravu.
Svůj pavilon na leteckém veletrhu otevřela i Česká republika. Ta se chce prezentovat jako země, jež může zahraničním investorům nabídnout kvalifikované zaměstnance či dostatek subdodavatelů, nižší provozní náklady při zachování stejné kvality výroby či výzkumu a vývoje nebo třeba možnost rozšíření distribuční sítě o země střední a východní Evropy, a to díky své výhodné zeměpisné poloze.
Právě tyto výhody už v minulosti využil francouzský producent komponentů pro letecký průmysl Latecoere, který v ČR pod značkou Letov vyrábí dveřní mechanismy pro dopravní letouny Airbus. S českými odborníky však úzce spolupracují i společnosti z jiných zemí. Například České vysoké učení technické v Praze je zapojeno do projektů vedených americkým Federálním leteckým úřadem či NASA. Výzkumu a vývoje v oblasti letectví se české firmy účastní i na evropské úrovni, a to díky tomu, že ČR je jediná v oblasti střední a východní Evropy členem Evropské kosmické agentury.
Ve společném českém pavilonu se na mezinárodním leteckém veletrhu Bourget představí čeští výrobci leteckých systémů, kteří se zaměřují například na výrobu součástek pro letecké motory, výrobu hydraulických komponentů, na přesné obrábění či na vývoj a výrobu sofistikovaných palubních systémů. Spolu s nimi budou po celou dobu na veletrhu přítomni zástupci agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest a agentury CzechTrade.
"Francouzi umí vyrobit všechny kategorie letadel od malých obchodních a sportovních strojů až po velkokapacitní vojenská a dopravní letadla typu Airbus," prohlásil před zahájením aerosalonu Petr Nétek, specialista agentury CzechInvest pro oblast letectví. "Česká republika zase těží z dlouholeté tradice odvětví, a tudíž může nabídnout značné zkušenosti zdejších firem i vysokou kvalifikaci pracovníků," dodal.