"Byly nějaké takové řeči na počátku, ale podle mých informací to není pravda," reagoval Kočárník na otázku Týdne. Vzápětí však přiznal: "Byl s tím trochu problém z toho důvodu, že leasingové vztahy jsou důvěrné a ČSA nemohly některé informace zveřejnit."
Informace, že vedení společnosti odmítlo ukázat dvěma zájemcům o koupi, konsorciu Unimex Group a Travel Service a Air France-KLM, leasingové smlouvy na letadla, přinesl minulý týden server motejlek.com. Navíc v několika dokumentech, které ČSA při hloubkové kontrole finalistům tendru poskytly, byly některé údaje začerněny. Oba zájemci proto prý přerušili práce na prověrce společnosti, píše server.
Jiný člen dozorčí rady, zástupce ministerstva financí Tomáš Uvíra, však přerušení hloubkové kontroly popírá. "Do ČSA přijely Unimex Group/Travel Service v prvním červnovém týdnu a Air France-KLM v druhém červnovém týdnu na takzvaná manažerská interview, a to v početných týmech. Jejich zájem o privatizaci ČSA je zřejmý," uvedl pro Týden.
V rámci hloubkové kontroly, takzvané due diligence, mohou obě firmy detailně zkoumat hospodaření ČSA. Na podání konkrétní nabídky mají čas až do konce července. Privatizace společnosti by pak mohla být uzavřena do konce září.
"Due diligence probíhá a my to nebudeme komentovat," reagovala na otázku Týdne týkající se průběhu privatizace mluvčí společnosti Travel Service Vlaďka Dufková. Společnost Air France-KLM na otázky časopisu neodpověděla.
Leasingové smlouvy, jejichž zkoumání je součástí prověrky společnosti, jsou poměrně komplikované a jsou v nich vazby na financující konsorcia. Často také obsahují doložky o mlčenlivosti. "Představenstvo musí respektovat platné zákony: chránit obchodní zájmy své společnosti a respektovat stanoviska smluvních stran při zpřístupnění podkladů u konkrétních obchodních smluv a transakcí," hájil kroky managementu aerolinií Uvíra.
Leasing na letadla je však na druhou stranu velkou nákladovou položkou. "Jako podklad pro zájemce by to sloužit mělo," uvádí expert z leteckého odvětví, který si nepřál být jmenován.
Podle odhadů analytiků má ČSA hodnotu tři až pět miliard korun a v tomto rozmezí by se mohla pohybovat prodejní cena. Šéf aerolinek Radomír Lašák ale cenu odhaduje až na osm miliard, Kočárník dokonce na deset miliard korun. Kvůli hospodářské krizi i vysokým ztrátám, které v současné době Air France-KLM má, se však na trhu hovoří i o tom, že nabídnutá cena může být mnohem nižší. Ministerstvo financí ale už dříve uvedlo, že pokud nabídnutá cena nebude adekvátní, prodej aerolinií se nemusí uskutečnit.