"V březnu jsme přepravili zhruba 5,4 milionu tun zboží, což oproti loňskému březnu představuje pokles o necelou třetinu," sdělil ředitel komunikace ČD Cargo Zdeněk Větrovec.
Větrovec podle deníku E15 připustil, že v důsledku menších tržeb musela společnost mimo jiné pozastavit investiční činnost, omezit náklady na opravy a došlo také ke snížení nákladů na marketing, režijních i mzdových nákladů.
Výsledky ČD Cargo jsou ve srovnání se zahraničními železničními dopravci v regionu srovnatelné, či dokonce mírně lepší. "Podle oficiálních statistik Mezinárodní železniční unie hlásí za první kvartál roku 2009 například polské PKP Cargo meziroční propad objemu přeprav o 36 procent a slovenské ZSSK Cargo dokonce o 38 procent," doplnil Větrovec.
Druhému velkému přepravci na českém trhu firmě OKD Doprava se zatím daří čelit výraznějšímu poklesu plánovaných výnosů. "Vzhledem k přetrvávající recesi na relevantních trzích však bude udržení tohoto trendu v dalších měsících roku mimořádně obtížné," připustila mluvčí firmy Petra Mašínová, aniž by sdělila čísla.
Hlavním problémem je podle Mašínové to, že celá řada producentů v současném období čerpá ze zásob, a snižuje tak rozsah původně sjednaných přeprav. "Přebytek celkové přepravní kapacity v důsledku poklesu poptávky nutí silniční dopravce hledat uplatnění v segmentech trhu, na nichž dosud vítězila železniční doprava. To je další hrozba pro udržení dosavadních výnosů," dodala Mašínová.
ČD Cargo loni přepravila 86,2 milionu tun zboží, což bylo meziročně o šest procent méně. Za poklesem stála mimo jiné ekonomická krize. Podle předběžných výsledků firma hospodařila se ziskem 670 milionů, plán ale počítal s překročením miliardy. Firma vznikla jako samostatná dceřiná firma Českých drah v prosinci 2007.