"Firma je zisková, bereme to jako podraz. Přijde mi směšné za rok práce zhruba 360 korun," uvedla.
Jednu z největších místních továren vyrábějící elektroinstalační materiál chce německý vlastník uzavřít k 31. prosinci. V několika vlnách propustí zhruba 170 lidí, prvních 22 už skončilo. Produkci Kopp přesune do Tuniska, údajně kvůli nižší rentabilitě výroby v ČR. V závodě přitom pracují většinou ženy kolem padesátky, které těžko seženou v okolí jinou práci.
"Vydělávali jsme jim peníze. Oni si přijdou a ze dne na den nás zavřou. Čtrnáct eur, která nám dávají za rok, nás uráží," řekla novinářům jedna z účastnic protestu.
Za zaměstnance se postavilo i nejvyšší vedení svazu KOVO, který je se 170.000 členy největším odborovým svazem v Česku. "Vadí mi nerovný přístup vůči zaměstnancům v Německu a v České republice. Nechceme být zaměstnanci druhé kategorie. Chceme stejná práva jako v Německu," řekl novinářům předseda svazu Josef Středula.
Podle jednatele firmy Reinholda Wietha se na jejich rozhodnutí od posledního jednání s odbory před dvěma týdny nic nezměnilo. "Celou výrobu přesuneme do Tuniska. Víme přesně, co jsou české zákony a co má být uděláno. Zaplatíme, co máme zaplatit," řekl Wieth.
V Kaplici už podle místostarosty Josefa Kaloše zkrachovaly v poslední době tři firmy. Dopady pociťují i živnostníci, jimž zisky klesají až o třetinu. Ve městě je nyní 11 procent lidí bez práce.
"Až bude uzavřen Kopp, tak to vypadá na sedmnáctiprocentní nezaměstnanost," uvedl Kaloš. Radnice chystá nový územní plán, do něhož zapracuje další území pro průmyslovou zástavbu. "Chtěli bychom sehnat nové investory v jiných oborech, abychom tuhle díru v nezaměstnanosti nějak zacelili," dodal místostarosta.
Na chystané uzavření továrny, která byla v provozu od roku 1993, reagují i autobusoví dopravci. Jeden z těch největších v kraji - ČSAD Jihotrans - zvažuje podle svého ředitele Roberta Krigara, že na linky do kaplické průmyslové zóny nasadí menší vozy namísto kloubových autobusů. Žádný tamní spoj zatím dopravce nezrušil, ani neomezil.