Češi loni za výrobky Fair Trade utratili rekordních 41 milionů Kč

18.06.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 18. června (ČTK) - Češi loni za výrobky nesoucí značku Fair Trade, která je symbolem takzvaného spravedlivého obchodu, podle odhadu agentury Green marketing utratili rekordních 41 milionů korun. Ve srovnání s rokem 2007 je to více než dvojnásobek, řekl dnes ČTK Tomáš Václavík z agentury Green marketing na základě výsledků průzkumu, na němž spolupracovala s Asociací pro Fair Trade.

Prodej výrobků Fair Trade v Česku v posledních letech výrazně roste, i když jejich cena je zpravidla o něco vyšší než u běžného zboží. V roce 2005 činil obrat s produkty Fair Trade zhruba tři miliony korun, v roce 2006 vzrostl na přibližně deset milionů korun a předloni na 27 milionů korun. "Nejvíce Češi nakupují Fair Trade kávu, čaj, čokoládu a další cukrovinky," uvedl Václavík.

Zhruba polovinu ze všech výrobků Fair Trade Češi nakoupili v prodejnách biopotravin. Tento podíl se oproti roku 2007 nezměnil. O osm procent na pětinu vzrostl meziročně podíl výrobků Fair Trade nakoupených ve specializovaných prodejnách s tímto zbožím. Naopak klesl podíl supermarketů, o pět na 15 procent. Desetina výrobků se prodala přes internet.

Zboží s označením Fair Trade je možné koupit v desítkách prodejen zdravé výživy, bioprodejnách, čajovnách a kavárnách. Dostává se i do maloobchodních sítí, loni bylo v nabíce například v obchodech Marks&Spencer, dm drogerie, Brněnka a velkoobchodech Makro. Na jaře 2009 zařadil výrobky Fair Trade do svých prodejen také maloobchodní řetězec Globus, další řetězce tento krok chystají, uvedl Václavík.

Drtivou většinu prodaného zboží Fair Trade loni tvořily potraviny, pouze 12 procent byly jiné nepotravinářské výrobky. Lidé si koupili textil, oblečení a řemeslné výrobky, od módních doplňků, přes potřeby pro domácnost až po hudební nástroje. Mezi oblasti, do nichž Fair Trade výrobky dosud nedorazily, patří například banány a další čerstvé ovoce či třeba řezané květiny.

Současná ekonomická krize podle Václavíka na trh s výrobky Fair Trade zatím žádný výrazný vliv nemá. "Čísla z celého světa ukazují, že spotřeba neklesá. Zatím lidé stále chápou nákup Fair Trade výrobků jako pomoc zemím třetího světa a nechtějí je přestat nakupovat," míní Václavík.

Systém spravedlivého obchodu Fair Trade se snaží zajistit výrobcům z rozvojových zemí výdělek, který jim za jejich práci náleží. Část zisku putuje do společného fondu, z něhož se financují projekty sociálního rozvoje a ochrany životního prostředí. Největším odbytištěm pro tyto výrobky je Evropa.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK