Ve hře jsou totiž tři varianty a každá má svá pro a proti. Severní varianta by napojila Semilsko, a mohla by tak region zatraktivnit pro investory a zajistit nová pracovní místa. Její výstavba ale podle odhadů přijde na 40 miliard korun. Střední varianta, která z velké části kopíruje současnou silnici, by sice stála zhruba polovinu, od začátku proti ní ale bojují ekologická sdružení. Silnice totiž vede chráněným územím Českého ráje, které rozděluje. To se ochráncům přírody nelíbí.
"Pro nás je jedinou přijatelnou variantou ta jižní," zopakovala dnes mluvčí odpůrců dálnice Martina Kovaříková. Také podle exministra životního prostředí Martina Bursíka je tato trasa z pohledu ochrany přírody jedinou přijatelnou variantou. "Po celou dobu svého působení na ministerstvu jsme se snažili prosadit právě jižní variantu," řekl dnes ČTK Bursík, který na prezentaci rovněž přišel. Jenže jižní trasa vůbec nevede Libereckým krajem, ale sousedními středními Čechami.
"Jižní trasa je nejlevnější, stála by kolem 15 miliard korun, ale dopravu v Libereckém kraji vůbec neřeší," oponoval náměstek libereckého hejtmana pro dopravu Martin Sepp. Vedení kraje se obává, že při zvolení jižní varianty by dopravci stejně jezdili po staré silnici a nic by se nevyřešilo. Po vytyčení koridoru volají dopravci i některé obce, jimiž dnes silnice vede. "Podle našich radarů projede Radvánovicemi denně kolem 6000 aut a v létě až 8000, silnice se téměř nedá přejít," popsala situaci starostka Vlasta Špačková.
Nová čtyřproudá silnice R35 z Turnova na Jičín zlepší spojení do sousedního Královéhradeckého a dále Pardubického kraje. Už několik let patří k prioritám regionu. O koridoru pro ni by chtěl Liberecký kraj rozhodnout ještě letos. Trasa silnice bude totiž zahrnuta do územního plánu, jehož dokončení právě vleklé diskuze o trase blokují. Od jara kraj jedná o optimální trase s obcemi a dnes zahájil diskuzi s veřejností.
"Další veřejné projednávání se uskuteční 30. června v Turnově a plánujeme ještě jednu akci na Semilsku o prázdninách," řekl Sepp.