Bankovní účet byl loni v ČR dražší než v jiných zemích EU

24.06.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 24. června (ČTK) - Vedení bankovního účtu bylo loni v Česku ve srovnání s pěti vybranými zeměmi Evropy nejdražší. Průměrný Čech zaplatil loni za vedení bankovního účtu měsíčně 130 korun, tedy více než platí majitelé účtu na Slovensku, v Rakousku nebo Maďarsku. Vyplývá to z výsledků průzkumu společnosti Scott & Rose, o němž informoval server iHNed.cz.

Roční náklady na každého majitele účtu v Česku činily zhruba 63 eur, což odpovídá přibližně 1575 korunám. Nejlevnější ze skupiny analyzovaných zemí je Maďarsko, kde průměrné náklady lehce překročily 42 eur. Levnější než Česko je i Rakousko, kde jsou průměrné výdaje za rok asi 59 eur.

V průzkumu analytici zprůměrovali ceny balíčkových účtů určených pro běžného klienta a přepočítali je na eura podle kurzu z října loňského roku. Do výpočtů zařadili pouze banky s největším podílem na trhu.

Rakousko se od čtveřice postkomunistických států v mnohém odlišuje. "Zatímco u našich jižních sousedů jde většina nákladů na vedení účtu, v ostatních státech jsou náklady rozděleny do více položek," uvedl Michal Mošnička ze Scott & Rose.

Rakušan zpravidla neplatí nic za výběry z bankomatů, ale v Maďarsku za ně klient vydá ročně průměrně 12 eur a v Česku sedm eur. Vedení účtu je naopak podle jiných průzkumů velmi levné ve skandinávských zemích, Belgii nebo Francii. V těchto zemích jsou ale zase dražší platby nebo nestandardní požadavky jako například zablokování karty.

Ve většině zemí náklady na účet vyjádřené v eurech proti roku 2007 vzrostly. Na Slovensku o 36,5 procenta, v Česku o více než deset procent. "Mohou za to ale hlavně pohyby kurzu. Když se totiž náklady přepočtou na domácí měnu, je zdražení mnohem mírnější. V Česku jen o necelé procento. Vzhledem k inflaci se tedy vlastně jedná o zlevnění," napsal iHNed.cz.

V nejrůznějších srovnáních nákladů na bankovní účet Česko tradičně dopadá špatně. Většina průzkumů však pouze popisuje, kolik zaplatí za služby průměrný klient. Průzkumy tak většinou neřeší, jestli se klient chová efektivně.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK