Češi podle komise nepřevedli do národní legislativy všechna ustanovení evropské směrnice, která upravuje práva spotřebitelů. Jejím základem je přitom ustanovení, že pokud se během prvních dvou let od dodání na zakoupeném zboží objeví vada, nese odpovědnost prodávající a spotřebitel má nárok na opravu nebo výměnu zboží. Za určitých podmínek může spotřebitel místo toho získat přiměřenou slevu z kupní ceny nebo může odstoupit od smlouvy.
Češi ale nejsou v unii jedinými, kteří mají s ochranou spotřebitelů problémy. Evropská komise dnes v tomto případě zahájila řízení hned s devíti členskými státy EU. Důvod nespokojenosti Bruselu však není ve všech případech stejný.
Komisi se nelíbí, že například spotřebitel, který vrací vadný MP3 přehrávač v Lotyšsku, by mohl být povinen zaplatit dopravné nebo že spotřebitel v Řecku může ztratit všechna svá práva vůči prodávajícímu v případě, že neodmítne převzít automobil z důvodu zjevné vady ihned při jeho předání.