Průzkum: Hypermarkety posílily pozici na trhu, diskonty ztrácejí

25.06.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 25. června (ČTK) - Hypermarkety letos dál posilují pozici na českém trhu a jako hlavní nákupní místo potravin je uvádí již 43 procent domácností, zatímco loni jich bylo 39 procent. Naopak podíl diskontních prodejen letos mírně klesl, a to z 25 procent v roce 2008 na 23 procent v letošním roce. Vyplývá to z průzkumu společnosti Incoma GfK.

Preference supermarketů letos podle Pavla Cabala ze společnosti Incoma GfK stagnují na 16 procentech a stejný podíl vykázaly malé prodejny. "Diskonty mají přitom lepší pozici spíše v Čechách, malé samoobsluhy zase na Moravě," podotkl.

Nejvíce pravidelných zákazníků mají v Česku podle Cabala obchodní řetězce Kaufland, Penny Market, Lidl, Albert a Jednota. V hypermarketech Kaufland také utratí nejvíce peněz za potraviny největší podíl českých domácností. "Největší nárůst podílu na hlavním nákupním místě potravin letos zaznamenal řetězec Tesco, následovaný diskontem Penny Market," uvedl Cabal.

Obrat všech tuzemských hypermarketů loni vzrostl meziročně o sedm procent na rekordních více než 141 miliard korun. V Česku bylo otevřeno 15 nových hypermarketů a na konci loňského roku jich na tuzemském trhu fungovalo již 246. Největším počtem hypermarketů v Česku na jaře disponoval řetězec Kaufland s 88 prodejnami, následovaný řetězcem Tesco s 57 hypermarkety.

V prvních čtyřech měsících letošního roku se podle údajů společnosti Nielsen nejvíce dařilo supermarketům, jejichž prodej vzrostl o 9,3 procenta. Hypermarkety zaznamenaly nárůst o 3,9 procenta a diskontní prodejny naopak překvapivě dvouprocentní pokles.

"Hypermarkety rostou díky tomu, že se otevírají nové prodejny. Při porovnání na stejné bázi obchodů hypermarkety zaznamenávají pokles prodeje. Růst supermarketů je pak tažen zvýšenou efektivitou současných obchodů," uvedl Martin Láska ze společnosti Nielsen. Tržby diskontních prodejen podle něj zřejmě ovlivnilo nedávné převzetí prodejen Plus společností Rewe, která je postupně přeměnila na diskontní obchody Penny a supermarkety Billa.

Tržby deseti největších obchodních řetězců v Česku v roce 2008 podle předběžných odhadů společnosti Incoma GfK a časopisu Moderní obchod vzrostly meziročně o 23,2 miliardy korun na rekordních 312,2 miliardy Kč.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK