Na jaře 1998 preferovalo hypermarkety při nákupu potravin dvě procenta a diskontní prodejny deset procent domácností, přičemž v následujících letech především obliba hypermarketů výrazně rostla. V roce 2005 hypermarkety jako hlavní nákupní místo potravin uvedlo 40 procent domácností a u diskontních prodejen tento ukazatel činil 21 procent. Letos na jaře pak preference hypermarketů dosáhly 43 procent a diskontů 23 procent.
Naproti tomu pokles od roku 1998 kvůli expanzi obchodních řetězců na českém trhu vykázaly malé prodejny, které jako hlavní nákupní místo potravin v roce 1998 uvedlo 58 procent domácností a do letošního jara jejich preference spadly na 16 procent. Mírnějším tempem se v uplynulých letech snížila při nákupu potravin obliba supermarketů, a to z 29 procent v roce 1998 na letošních 16 procent.
Na začátku června bylo v Česku 587 diskontních prodejen, 558 supermarketů a 246 hypermarketů. V roce 1998 fungovalo v Česku 234 diskontních prodejen, 487 supermarketů a 25 hypermarketů.
Tržby deseti největších obchodních řetězců v Česku v roce 2008 podle předběžných odhadů společnosti Incoma GfK a časopisu Moderní obchod vzrostly meziročně o 23,2 miliardy korun na rekordních 312,2 miliardy Kč.