Zmocněnce jmenovala začátkem ledna tehdejší vláda Mirka Topolánka, aby pomohli rozhýbat výstavbu silnic a dálnic v krajích. Převážně jde o regionální politiky ODS, která neuspěla v podzimních krajských volbách.
"Pokud jde o konkrétní výsledky jejich práce, tak se například po seznámení s konkrétní situací rozestavěných staveb zapojili do řešení některých dílčích problémů s výkupy problematických pozemků," uvedla Vápeníková.
Dlouho nebylo jasné, v jakém vztahu budou zmocněnci ke státu a kdo je bude platit. Nakonec od 1. dubna skončili u ŘSD, pro které pracují jako takzvaní mandatáři.
Odměna pro zmocněnce je podle Vápeníkové fixní, je však rozdílná podle rozsahu úkolů u každého z nich. Údajně zhruba odpovídá platu radního v krajské samosprávě. Odměnu hradí ŘSD ze svých běžných výdajů.
"Mít takového člověka přímo v regionu je pro koordinaci projektů a všech správních řízení jediné dobré a dlouhodobě potřebné řešení," uvedl v únoru tehdejší ministr dopravy Petr Bendl. Podle mluvčího MD Karla Hanzelky se zrušení pozic po výměně ministrů nechystá. "Nevím o tom," řekl mluvčí. O zrušení by musela rozhodnout vláda.
Vládní zmocněnci pro výstavbu vybraných komunikací
Ivo Toman - zmocněnec pro výstavbu R35 z Liberce do Olomouce (má ulehčit přetížené dálnici D1), bývalý Pardubický hejtman
Milan Venclík - zmocněnec pro výstavbu R43 a R52 na jižní Moravě a v Pardubickém kraji, bývalý první náměstek jihomoravského hejtmana
František Kopecký - zmocněnec pro výstavbu silnic I/11 a I/57 (Slezský kříž), senátor
Jan Zborník - zmocněnec pro výstavbu R6 ve Středočeském a Karlovarském kraji, bývalý vicehejtman na Karlovarsku
Miroslav Jaroš - zmocněnec pro výstavbu silnic I/19 a I/20 na Plzeňsku, bývalý radní pro dopravu v Plzeňském kraji
zdroj: MD, ŘSD
Náplň práce vládních zmocněnců dle ŘSD:
- koordinace činnosti orgánů státní správy, jimi zřízených organizací a krajské i místní samosprávy zapojených do procesu přípravy staveb ve všech stádiích předinvestiční, technické a majetkoprávní přípravy až k získání pravomocných stavebních povolení
- optimalizace komunikačních vazeb mezi všemi subjekty zúčastněnými v územním a stavebním řízení, včetně občanských sdružení
- vyhodnocení procesů přípravy staveb z hlediska platné legislativy
- řešení problémů v přípravě staveb vzniklých u třetích stran
- organizace kontrolních dnů zmocněnce, koordinace plnění přijatých opatření z hlediska kvality a termínu
- propagační a přednášková činnost
- plnění dalších dílčích úkolů dle pokynů ministra dopravy, respektive jím pověřené osoby
zdroj: ŘSD