Nejvýnosnějším měsícem byl pro správu silnic červen, kdy se na mýtném vybralo přes 480 milionů. Oproti loňsku jde o desetiprocentní pokles. Naopak nejhorší výsledky vykázal mýtný systém v lednu, kdy se částka nepřehoupla přes 400 milionů a meziroční pokles činil téměř 20 procent.
"Oproti začátku roku vidíme mírné zlepšení," uvedla Vápeníková. Podle ní by se prudký lednový a únorový propad neměl letos opakovat. Za celkově klesajícím trendem vidí ŘSD pokles objemu přeprav, který souvisí s ekonomickou krizí.
Pololetní čísla odpovídají prognóze fondu dopravy, který je jediným příjemcem mýtných plateb. Fond dopravy letos očekává výnos kolem pěti miliard korun, což by bylo zhruba o 15 procent méně než loni.
Tyto příjmy jsou hrubé, protože stát splácí výstavbu mýtného systému a náklady na jeho provoz společnosti Kapsch. Letos jsou splátky podle splátkového kalendáře nejvyšší. Celkem by výdaje státu na mýtný systém letos měly být 3,3 miliardy korun, čistý příjem by se tak blížil dvěma miliardám.
Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007 na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Mýtná povinnost se zatím vztahuje pouze na kamiony o hmotnosti 12 tun a těžší. Od ledna se rozšíří na malé nákladní vozy od 3,5 tuny.