Kraje loni zaplatily za regionální vlaky 4,7 miliardy korun, ztráta však činila 3,2 miliardy. Kraje jsou přitom ochotny na letošek dotaci zvýšit pouze o inflaci a poukazují na nedostatek peněz ve vlastních rozpočtech.
Letos stát celou ztrátu vymaže mimořádnou dotací krajům, na příští rok hledá systémové řešení financování regionálních drah. MD chce podle Slamečky připlácet krajům každoročně 27 haléřů na kilometr, což představuje zhruba dvě miliardy korun. Zbytek musejí dráhy ušetřit na nákladech a omezením dopravy.
Omezení zřejmě postihne i dálkové spoje, které objednává a platí ministerstvo dopravy. Dráhy potřebují 4,3 miliardy korun, dostanou však pouze 3,8 miliardy. To by mohlo vést ke snížení počtu spojů podle Slamečky maximálně o pět procent.
Částka 3,8 miliardy korun by měla být při zohlednění inflace fixní i na další roky. Ministerstvo dopravy dnes oznámilo, že během deseti let otevře trh rychlíků konkurenci, částku si tak zřejmě postupně bude rozdělovat více dopravců.
Místo dosavadních ročních smluv chce úřad s dopravními firmami uzavírat smlouvy na deset až 15 let, aby společnosti měly podnikatelskou jistotu.