"Celkový domácí odbyt se sníží zhruba o pět procent a hlavním důvodem bude pokles v restauracích," řekl ředitel Granette Pavel Kadlec. Shoduje ae s ním obchodní šéf Stocku Richard Švéda. "Lidé spíše kupují tradiční značky a neexperimentují," dodal. Jde zejména o fernety, vodku, tuzemák a raketově opět roste pepermintka. Granette zájem o tyto druhy potvrzuje a přidává ještě griotku, Starou mysliveckou a čisté destiláty jako je slivovice a hruškovice.
Pokles bude nejvyšší ve středním cenovém segmentu, lidé se přesouvají k levnějším značkám. "V gastronomii je prodej zhruba o pětinu nižší. Lidé si nápoj koupí spíše v řetězcích a poté ho konzumují doma," řekl Kadlec. Ve vybraných segmentech působí magické hranice ceny. U vodky a rumu je to 80 korun, u destilátů 130 korun za půllitr.
Podle Švédy letos extrémně roste černý trh, hlavně v restauracích a barech. "Lidé hledají levné lihoviny," dodal.
Ředitelé potvrzují větší tlak obchodních řetězců na snižování cen. Pokud se podíváte na jakoukoli komoditu, tak se prodává až o desítky procent levněji než před půl rokem, řekl Kadlec.
Krize podle výrobců způsobí, že se letos ani v příštím roce ceny lihovin nezvýší. Mohou se zvedat u produktů, které jsou něčím výjimečné. Důležité je dnes budovat značky, potom je možné ceny mírně zvýšit a eliminovat tím zdražení vstupů jako třeba lahví, které letos vinou zvýšení ceny sody na světových trzích zdražily o pět procent. Cena lihu je konstantní, zvýšily se ještě platby za energie.
Jedním z možných náhrad úbytku tuzemského prodeje je export, ale vlivem kurzu eura není vždy optimální. "Jsou trhy a položky, s nimiž se dá prorazit, například absint, který uvádíme na trh. Ale dostat se v Německu do obchodních řetězců, je pro českého výrobce téměř nemožné," dodal Kadlec. Otevřené trhy jsou Polsko, Maďarsko, Slovensko i Finsko, kam Granette nyní prorazila s vaječnými likéry.
Podle Kadlece se krize dotkne také importovaných lihovin. Dovozy v ceně kolem 300 korun výrazně zlevňují o desítky korun, například Metaxa a podobné značky, a je možné, že se jejich prodej zvýší. Dražší značky pravděpodobně klesnou a konzumenti budou hledat cenově výhodnější alternativy, dodal Kadlec.