"Při překladišti by zároveň mělo působit centrální řízení pro střední Evropu. Z České Třebové by měly jezdit ucelené objednávky zboží pro firmy do cílových stanic," řekl Zedník.
Starosta uvedl teoretický příklad z automobilového průmyslu. Firma si objedná sedačky z USA, plastové díly v Číně a nápravy ve Francii. V České Třebové se objednávka naloží do jednoho kontejneru a odešle klientovi. Starosta předpokládá, že pokud firma získá všechna povolení, příští rok by mohla začít stavět.
"Jedná se čistě o železniční přepravu, kamionová doprava bude v omezené míře. Navíc terminál by měl být mimo město, takže nákladní doprava by Třebovou rozhodně zatížit neměla," uvedl Zedník.
Překladiště s centrálou by mělo zaměstnat 500 až 550 lidí, z toho 300 pracovníků vysokoškolsky vzdělaných v mezinárodní dopravě. Další desítky lidí by měly získat práci ve firmách, které se na železniční přepravu napojí jako dodavatelé. "Neděláme si iluze, že investor všechny odborníky sežene v regionu. Právě proto se na to musíme připravit, mít dostatek míst ve školkách, školách, musíme mít byty, abychom byli schopni do budoucna nabídnout slušné zázemí," řekl starosta.
Vedení města chce průmyslovou zónu vybudovat na okraji města. Vlastní deset hektarů, dalších 12 hektarů kupuje za 3,8 milionu korun od Českých drah. Radnice už podepsala kupní smlouvu, nyní čeká na převod v katastru nemovitostí. Má zájem ještě o zbylých 1,5 hektaru, které by měla od drah koupit někdy v září.
"Letos o prázdninách bychom chtěli vypsat výběrové řízení na prodej pozemků. Může se přihlásit kdokoliv, ale předpokládám, že stavět překladiště víc než jeden zájemce chtít nebude. Pak už bude na investorovi, jak rychle udělá projekt, získá územní rozhodnutí a stavební povolení," řekl Zedník.