"Smlouva bude mít klauzuli, podle které z ní bude možné vyjmout každý rok až 15 procent výkonů v dálkové dopravě a nabídnout je ve výběrovém řízení," uvedl Hanzelka. Dlouhodobá smlouva má naopak dát Českým drahám větší podnikatelskou jistotu a možnost investovat do vozového parku.
Rychlíky na české železnici objednává ministerstvo dopravy automaticky u Českých drah, vždy na jeden rok. Loni za ně zaplatilo 3,3 miliardy korun, letos to bude ještě o půlmiliardy více. V budoucnu by se o tuto částku mělo dělit více dopravců, první tendr by se měl uskutečnit příští rok, první soukromý rychlík by mohl začít jezdit v prosinci 2011.
Dlouhodobou smlouvu státu s ČD prosazují odboráři z Odborového sdružení železničářů, k liberalizaci trhu mají řadu výhrad. Zástupci odborů se v pátek sešli s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou a dnes na stejné téma jednali s premiérem Janem Fischerem. Vymohli si slib, že současná úřednická vláda žádný tendr na železnici nevypíše.
Podle místopředsedy sdružení Jaroslava Pejši premiér souhlasil s tím, aby každý tendr na železnici schvalovala vláda, nikoliv pouze ministerstvo. Fischer prý kladně hodnotil i dlouhodobou smlouvu s drahami. Podle premiérova mluvčího Romana Proroka Fischer odboráře vyslechl, vzal jejich stanoviska na vědomí, žádná dohoda však nebyla sjednána.
Podle Pejši by byly dráhy v případě otevření trhu v nevýhodě oproti konkurenci, neboť dlouhodobě neměly peníze na investice do nových vozidel. Do roku 2002 se navíc místo státu staraly o kolejovou infrastrukturu. Vnitřní dluh drah odhadl Pejša na 20 miliard korun. Otevření trhu v roce 2010 proto odbory považují za předčasné.