Koncem června bylo v ČR registrováno 616.642 vozidel bez povinného ručení, což bylo o 27,5 procenta méně než ke stejnému datu roku 2008. Pojištění odpovědnosti za provoz vozidla, tedy takzvané povinné ručení, má 6,26 milionu aut.
Po zavedení sankcí začali motoristé masivně vyřazovat svá neprovozovaná motorová vozidla z registrů vozidel. Za posledních devět měsíců, tedy od října 2008 do června 2009, bylo z registrů vyřazeno 272.325 vozů. Pro srovnání za celý rok 2007 bylo z registru vyřazeno 98.000 vozidel, uvedl výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec. Zároveň se podle něj zvýšil zájem o povinné ručení. Za poslední rok počet pojištěných vozidel rostl o čtyři procenta rychleji než počet registrovaných vozidel.
ČKP zahájila obesílání neplatičů povinného ručení koncem února. K dnešnímu dni jich obeslala přes 46.000. Do garančního fondu ČKP uhradili vlastníci nepojištěných vozidel téměř 16 milionů Kč. ČKP v letošním roce počítá s obesláním statisíců osob.
Tyto peníze fond použije na úhradu škod poškozeným v případech, kdy nehodu způsobí motorista s nepojištěným vozidlem nebo nezjištěný pachatel. Stále však jde o zlomek jeho nákladů. Nepojištění řidiči každoročně způsobí škody za asi 500 milionů Kč. Jen loni byly z garančního fondu poškozeným vyplaceny náhrady přesahující 300 milionů korun, upozornil Hradec.
Zavedení příspěvku do garančního fondu se podle Hradce pozitivně projevilo i v počtech škod způsobených motoristy ve vozidlech bez povinného ručení. V lednu až dubnu 2009 klesl počet nepojištěných škod na 74 procent roku 2008. V květnu bylo nepojištěných škod registrováno o desetinu méně než v květnu 2008.
Od ledna 2009 mají nepojištění vlastníci vozidel povinnost za každý den, kdy jejich vozidlo nebylo pojištěno, uhradit do garančního fondu příspěvek 20 až 300 Kč podle druhu vozidla. U osobního automobilu to je 50 nebo 70 Kč.
Česká kancelář pojistitelů je profesní organizací pojišťoven, které poskytují povinné ručení. Spravuje garanční fond, z něhož hradí poškozeným škody, jež jim byly způsobeny nepojištěnými vozidly. Kancelář následně tyto škody vymáhá po řidičích a vlastnících nepojištěných vozidel. Řeší rovněž případy, kdy vznikla újma na zdraví nebo usmrcení osob při nehodě způsobené nezjištěným vozidlem.