Silniční dopravci podle statistik ministerstva dopravy přepravili v prvním čtvrtletí 60 milionů tun zboží, což je o čtvrtinu méně než loni. Nižší přepravní výkony se projevují v menší potřebě kamionů. Část vozového parku musejí dopravci odstavovat a registrační značky umístit do depozitu. Zároveň odkládají nákup nových vozidel. Bez práce tak jsou stovky řidičů. Ještě před dvěma lety přitom v Česku chybělo na 20.000 šoférů a kamionů byl nedostatek.
Největší sdružení dopravců ČESMAD Bohemia eviduje kolem stovky firem, které ukončily činnost, další krachy čeká i během léta, kdy se poptávka po dopravě každoročně snižuje. Manévrovací prostor firem v létě snižují i víkendové zákazy jízd kamionů, které platí od pátečních 17:00.
"Podle našich odhadů krize zlikvidovala 20 až 30 procent malých dopravců," uvedl místopředseda Společenství autodopravců Čech a Moravy Lubomír Ondroušek. Středně velké společnosti pak podle něj kvůli propadu poptávky musí redukovat vozové parky přibližně o pětinu.
Dopravci předpokládají, že stěžejním obdobím letošního roku bude podzim; ten má ukázat, zda je konec krize v dohledu. Podzim je tradičně pro dopravce silným obdobím, mimo jiné proto, že se blíží předvánoční nákupní horečka.
Zatímco mluvčí ČESMAD Bohemia Martin Felix příliš optimistický není a předpovídá další propad, děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos vidí naději na mírné oživení trhu. "Očekáváme, že se trh zvedne ve třetím čtvrtletí o pět procent oproti nynějšku," uvedl Moos. Svou předpověď opírá mimo jiné o zprávy z Německa, kde se trh nepatrně zotavuje.
Krize a útlum průmyslové výroby se netýkají pouze silničních dopravců, ale výrazně snižuje i objem přeprav na železnici a na leteckých linkách. Dceřiná společnost Českých drah pro nákladní dopravu ČD Cargo zaznamenala od ledna do dubna pokles množství přepraveného zboží o třetinu, dvouciferný propad hlásí i letecké společnosti.