Například na Vysočině se nákladním dopravcům za poslední rok snížil objem zakázek až o polovinu. Objednávek ubylo v tuzemsku i za hranicemi, nyní je situace ještě tíživější kvůli dovoleným. Stoupající konkurence v oboru se projevuje poklesem přepravních cen, navíc se zhoršuje platební morálka zákazníků. Podle ankety ČTK už mnohé dopravní firmy část kamionů odstavily, několik menších dopravců skončilo úplně.
Situaci dokreslují i údaje Svazu dovozců automobilů, podle něhož se prodej nových nákladních vozů kvůli ekonomické krizi v prvním pololetí propadl o 55 procent na 2544 aut. Nejvýraznější byl propad v kategorii tahačů, kterých dopravci nakoupili jen 780 proti téměř 2500 ve stejném období loni.
Nelítostný konkurenční boj ničí například autodopravce v Libereckém kraji. Většina z nich je ve ztrátě a netroufá si odhadnout, kdy se jejich situace zlepší a zda nakonec dlouhotrvajícímu silnému tlaku nepodlehnou. Úřady práce evidují v regionu 1415 řidičů bez práce, ve srovnání s počátkem roku je to víc než trojnásobek. Na jedno volné místo tam připadá 49 uchazečů.
Úsporná opatření často vrcholí propouštěním a prodejem části vozového parku. "Firmy zaznamenaly pokles zakázek o 15 až 20 procent. Každá firma je na tom trochu jinak. Ta, která má zaplacená auta, se s tím nějakým způsobem vyrovnává. Pro ty, co nemají, je to horší," řekl mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix. Doplnil, že v celé republice ukončilo v červnu činnost přes 100 členů sdružení, kterých je na 2000.
V Ústeckém kraji někteří přepravci nechávali v minulých měsících odstavená auta a řidiče s náhradou části mzdy doma. K poklesu tržeb vedl nejen nižší počet zakázek, ale i nižší ceny za dopravu. "Propad za pololetí je ještě hlubší, než jsme na začátku roku očekávali. Co se týče tržeb, šli jsme dolů v podstatě zhruba o čtvrtinu. Co máme možnost vysledovat u spřátelených firem, jde o průměr v celém sektoru," řekl vedoucí marketingu děčínské firmy Bohemia Cargo Michal Svoboda.
"Nákladů je přes prázdniny velmi málo. Vozíme všechno. Ceny za přepravu meziročně klesly až o 25 procent," řekl Josef Macháček z dopravní firmy z Chotěšova u Plzně. Podle něj je na trhu stále přetlak dopravců. Navíc rostou náklady na přepravu, například po lednovém silném zdražení mýtného v Německu. Speditéři i výrobci objednávají odvoz menších nákladů, firma jich musí složit do kamionu více.
Čeští silniční dopravci od ledna do března přepravili 60 milionů tun zboží, což je o čtvrtinu méně než loni. Podle statistik ministerstva dopravy je to nejhorší čtvrtletní výsledek za poslední léta. Dopravci nečekají lepší čísla ani za další dva kvartály, v některých aspektech prý bude situace ještě horší.