Union poisťovňa dosud zajistila odvoz 500 klientů autobusy z Itálie a Chorvatska zpět do vlasti a odlety 1234 kientů z Kanárských a Baleárských ostrovů, Egypta, Turecka, Řecka a Bulharska. "Všichni dosud přepravení klienti ukončili zájezdy v řádném termínu, takže jejich pobyty nebyly zkráceny. Přepravu dalších klientů zabezpečujeme průběžně," sdělila ČTK mluvčí pojišťovny Judita Smatanová.
Někteří klienti Tomi Tour měli při cestě na letiště problémy, když po nich delegáti CK či přepravci chtěli za cestu na letiště peníze. V sobotu po nich delegáti Tomi Tour v Turecku vyžadovali zaplacení poplatku 30 eur na osobu, aby je odvezli autobusem na letiště, odkud měli letět zpět. Dnes napsal server tn.cz, že podle prý za dopravu na letiště museli zaplatit deset eur také čeští turisté, kteří trávili dovolenou v řeckém Heraklionu.
"Přepravu klientů zabezpečujeme ve spolupráci s delegáty v jednotlivých letoviscích a místními přepravci, kterým náklady za transfery na letiště uskutečněné od 18. července uhradíme. O této skutečnosti jsme delegáty i místní přepravce informovali," řekla ČTK Smatanová.
Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura označil to, že si někdo bral klienty jako rukojmí a brání jim v pohybu, za otřesný a neakceptovatelný případ. Postiženým klientům doporučil okamžitě podat na delegátku trestní oznámení pro vydírání a omezování osobní svobody.
Podobné drama jako čeští klienti Tomi Tour zažili v posledních dnech také zákazníci polské cestovní kanceláře Kopernik Travel. Firma v pátek oznámila úpadek, ale v Egyptě a v Tunisku měla ještě 949 klientů. Řada z nich měla problém dostat z hotelu, který za ně kancelář nezaplatila.
"Nechtěli nás pustit ani dovnitř do hotelu, ani ven z areálu. Chtěli jsme bránu nějakým způsobem otevřít a ujet, přeplatit řidiče, aby nás odvezl, cítili jsme se jako rukojmí. Na místě stáli policisté se zbraněmi a nevěděli jsme, nakolik jsou odhodláni použít je proti nám," cituje server onet.pl turistku Agnieszku, které se již vrátila do Polska.
Tomi Tour oznámila ukončení své činnosti v pátek vpodvečer. O převoz klientů ze vzdálenějších míst se starají České aerolinie. Union poisťovňa klientům vrátí veškeré uhrazené peníze za zájezdy. Zákonná lhůta pro vyplacení peněz je šest měsíců. Smatanová odhadla, že by Union mohla nároky klientů Tomi Tour uhradit do dvou měsíců. Okamura upozornil na to, že lidé by usnadnění vypořádání měli přihlásit své nároky u pojišťovny co nejrychleji.
Pojišťovna Union již vyzvala klienty, kteří dosud nevycestovali na zaplacený zájezd, aby písemně uplatnili nárok na pojistné plnění. Je třeba, aby tak učinili nejpozději do dvou měsíců ode dne, ve kterém měl být zájezd ukončený podle cestovní smlouvy. O plnění mají žádat vyplněním formuláře na webových stránkách www.unionsk.cz, případně mohou kontaktovat telefonicky zákaznické centrum a požádat o zaslání formuláře poštou nebo faxem. Ten pak musí spolu s cestovní smlouvou a dokladem o uhrazení ceny zájezdu poslat na adresu Union poisťovny.