Tato úprava řeší způsob výpočtu starobního a invalidního důchodu (plného i částečného) u pojištěnců, kterým byl dosud vypočítáván důchod mimo jiné i na základě příjmů získaných během péče o závislou osobu. Řeší tak negativní dopady, které dosud nastávaly v situacích, kdy lidé zároveň s výkonem péče o závislou osobu (v minulosti osobu bezmocnou, dítě dlouhodobě těžce zdravotně postižené vyžadující mimořádnou péči či osoby obdobně postižené ve smyslu předpisů účinných před 1. 1. 1996) vykonávali v určitém minimálním rozsahu výdělečnou činnost zakládající účast na pojištění, při níž měli nízké výdělky.
Takovou dobu péče nebylo možné pro účely výpočtu výše důchodu považovat za dobu vyloučenou (tj. vyčlenit ji z počtu dnů, na které se rozpočítává vyměřovací základ pro stanovení výše důchodu). Do tohoto období se zahrnovaly uvedené minimální příjmy, což negativně ovlivnilo také výši důchodového nároku. Z důchodového hlediska na tom proto byly lépe osoby, které si během péče nepřivydělávaly.
Od 1. 7. 2009 se v těchto případech bude, pokud trvala „náhradní doba péče o závislou osobu“ v rámci celého života pojištěnce dohromady alespoň 15 let, považovat celé období péče zasahující do rozhodného období (tj. od roku 1986 až do roku předcházejícímu roku přiznání důchodu) buď za dobu vyloučenou, nebo za dobu, v níž byly dosaženy příjmy. Ke skutečně dosaženým příjmům se však přičtou ještě fiktivní příjmy (tzn. částka odpovídající výši příspěvku na péči poskytovaná opečovávané osobě, nebo odpovídající dvanáctinásobku minimální mzdy v roce 2007, jde-li o období před rokem 2007). Tedy podle toho, co je pro pojištěnce výhodnější. Toto zvýhodnění se bude vztahovat na všechny starobní a invalidní (plné i částečné) důchody přiznávané po 30. 6. 2009, ale i na důchody přiznané před 1. 7. 2009.
V praxi to znamená, že nově se těmto dlouhodobě pečujícím lidem důchodové dávky zvýší. Zvýšení bude u každého různé v závislosti na konkrétních okolnostech případu. Ve výjimečných případech může nastat situace, že nové ustanovení zákona výši důchodové dávky neovlivní, tzn. že zůstane na původní výši. Ke snížení důchodu dojít nemůže.
O úpravu výše důchodu přiznaného před 1. 7. 2009 musí důchodce požádat na okresní správě sociálního zabezpečení příslušné podle místa trvalého pobytu, v Praze na Pražské správě sociálního zabezpečení, v Brně na Městské správě sociálního zabezpečení (OSSZ/PSSZ/MSSZ). Nárok na úpravu výše důchodu Česká správa sociálního zabezpečení vždy posoudí a poté o něm rozhodne. Součástí kladného rozhodnutí je informace o nové výši důchodu.
Podstatné je, jak výše uvedeno, aby délka náhradní doby péče o závislou osobu dosáhla v rámci celého života pojištěnce alespoň 15 let – jinak nelze uvedené zvýhodnění uplatnit. Lidé, kteří dlouhodobě pečovali o závislou osobu, avšak nevykonávali současně výdělečnou činnost (tj. při výpočtu dávky byla doba péče hodnocena vždy jako doba vyloučená), mají rovněž možnost o úpravu výše dávky požádat – pozitivní efekt se však projeví pouze u těch z nich, jejichž výdělky před započetím péče a po jejím ukončení byly dlouhodobě velmi nízké.
Mgr. Kamil Vařeka
ředitel odboru komunikace a tiskový mluvčí
ČESKÁ SPRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Křížová 25, 225 08 Praha 5, Česká republika
tel.: +420 2 5706 2886
e-mail: kamil.vareka@cssz.cz
www.cssz.cz