Orly se cítí oprávněno držet letoun patřící SkyEurope

21.07.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Paříž 21. července (zpravodaj ČTK) - Pařížské letiště Orly si je vědomo toho, že zadržuje letadlo využívané slovenskou nízkonákladovou leteckou společností SkyEurope Airlines, které jí přímo nepatří. Majitelem Boeingu 737 je firma SkyEurope Asset Management, která je ovšem se SkyEurope úzce majetkově propojená, takže letiště se cítí oprávněné stroj dál zadržovat. ČTK to sdělil zdroj z pařížské správy letišť, který si nepřál být jmenován.

O dalším osudu letadla nyní rozhoduje pařížský odvolací soud, který vyslechl v pondělí stanoviska obou stran. Datum verdiktu není zatím známo. Zdroj obeznámený se situací kolem letadla odhadl, že by termín vyhlášení rozhodnutí mohla soudkyně možná sdělit v příštím týdnu.

Společnost SkyEurope Airlines se sídlem na Slovensku a firma SkyEurope Asset Management, která je registrována v Irsku, mají stejného majitele. Tím je SkyEurope Holding AG, který je evidován v Rakousku.

Pokud by letadlo využívané SkyEurope Airlines patřilo úplně jinému právnímu subjektu, který by s leteckou společností neměl nic společného, letiště v Orly by si letoun nedovolilo zadržet, sdělil ještě ČTK zmíněný zdroj.

Boeing stojí na letištní ploše od 22. června, kdy jej letiště zablokovalo na základě čtyři dny starého svolení soudu z pařížského předměstí Créteil. Stalo se to ve stejný den, kdy SkyEurope vstoupila do režimu ochrany před věřiteli, o které na žádost společnosti rozhodl bratislavský soud.

Na základě stížnosti slovenské společnosti proto créteilský soud před 14 dny souhlas se zablokováním stroje odvolal. Rozhodnutí nebylo ale pravomocné a po odvolání správy pařížských letišť, pod kterou spadá i Orly, případ převzala vyšší soudní instance přímo ve francouzské metropoli.

Letiště žádalo o zablokování stroje kvůli údajným dluhům za manipulační poplatky slovenských aerolinek. Přitom režim ochrany před věřiteli podle SkyEurope chrání společnost proti vymáhání starých závazků ze strany věřitelů na území celé Evropské unie.

Letiště, která letadla SkyEurope využívají, se proti dalšímu hromadění dluhů také brání. Stále častěji proto po posádkách strojů vyžadují placení za služby a za pohonné hmoty v hotovosti.

Pokud aerolinky v problémech neprokážou, že mají zajištěné financování na další měsíce, nebudou od 25. října smět létat. Ten den totiž vyprší platnost dočasné licence. SkyEurope jsou po ČSA druhým největším pravidelným dopravcem na pražském letišti v Ruzyni.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK