Odborům vadí například nedávná schůzka ministra dopravy Gustáva Slamečky se zástupci soukromých železničních firem. Krátce po ní ministr oznámil záměr vpustit do deseti let soukromníky na 75 procent trhu rychlíkové dopravy.
Šéf Svazu odborářů služeb a dopravy (SOSaD) Jaromír Dušek označil záměr za tunel na státní pokladnu. Podle něj si soukromé firmy rozeberou nejlukrativnější tratě, čímž se prohloubí ztráta státních Českých drah.
Odboráři žádají vládu, aby nepodnikala "žádné nevratné kroky". Kromě železnice jim vadí například zavádění elektronických vinět místo známek pro osobní auta, nedostatek peněz na městskou dopravu v Praze, omezování rozpočtu na dopravní stavby a absence zákona o veřejné dopravě.
O svých požadavcích chtějí odboráři s premiérem jednat. "Koalice se jednomyslně shodla, že v případě neřešení našich požadavků bude nejpozději dne 10. září 2009 jednat o dalším společném postupu," píše se v dopise.
Do koalice patří zhruba 15 organizací, kromě SOSaD například také Federace strojvůdců nebo Odborový svaz dopravy.