"S ohledem na celkovou ekonomickou situaci a v souvislosti s jednotlivými úpadky cestovních kanceláří lze očekávat celkové zpřísnění podmínek insolvenčního pojištění. V některých případech pojištění CK může dojít do budoucna i k navýšení pojistného," řekl ČTK Štěpán Landík, ředitel Etics ITP, dceřiné společnosti Evropské Cestovní Pojišťovny.
Zejména pro větší kanceláře s požadavkem na pojistnou částku ve výši stovek milionů korun je obtížné pojištění každý rok obnovit, doplnil ředitel makléřské společnosti Ivan Špirakus. Lze tak podle něj očekávat, že příští sezona nebude jednoduchá a může dojít i ke zvýšení cen. Výrazné navýšení sazeb pojistného nenastane, spíše budou pojišťovny ještě více důkladněji prověřovat hospodaření a finanční stabilitu jednotlivých touroperátorů, odhadla mluvčí Generali Renata Werliková.
Odborníci se shodují na tom, že záležet bude hlavně na postoji zajišťoven, která přebírají od pojišťoven část rizik, a tedy i na vývoji organizovaného cestovního ruchu na celém kontinentu. Vzhledem ke krachům, které již zažila před nedávnem Velká Británie, Německo i jiné země, se dá předpokládat, že vyjednávání o zajistných sazbách na příští období budou těžší, upozornila mluvčí UNIQA Eva Svobodová. A případné vyšší sazby zajištění by se samozřejmě v cenách pojištění projevily, podotkla.
Zajistitelé v celé Evropě utrpí zřejmě značné ztráty, pád dalších cestovních kanceláří lze očekávat, míní Špirakus s dodatkem, že současně s Tomi Tour například zkrachovala CK Kopernikus v Polsku. Zajištění v této oblasti prý navíc nabízí jen málo zajišťoven. Zajistitelé toto riziko obecně pokládají za poměrně vysoké, souhlasil Landík.
Letošní turistická sezona je podle něj do značné míry ovlivněna celkově sníženou poptávkou klientů po službách cestovních kanceláří. "Vzhledem k tomu nelze v tuto chvíli další úpadky kanceláří zcela vyloučit," poznamenal.
Tomi Tour, jejíž tváří byl především podnikatel Václav Fischer, ukončila činnost na konci minulého týdne. O jejích finančních se hovořilo v oboru delší dobu, některé agentury například odmítaly prodávat její zájezdy. Tomi Tour patřila mezi desítku největších českých "cestovek", po jejím konci zůstalo v zahraničí přes 3000 klientů.