"Krach cestovní kanceláře Tomi Tour jasně ukázal obrovský problém, že veřejnost nemá šanci si zjistit drtivou většinu interních indicií, které vedou následně ke krachu cestovní kanceláře či stížnostem. Jsme v současnosti zahlcení obrovským množstvím dotazů, jak poznat spolehlivou a nekrachující cestovní kancelář, lidé se bojí a nemají se čeho chytit," uvedl Okamura.
AČCKA podle něj většinu neveřejných informací o "cestovkách" má, nemůže je však kvůli možné žalobě plně zveřejnit. "Proto chceme na příští rok vytvořit veřejně přístupné hodnocení (rating) a vyzveme všech téměř 950 cestovních kanceláří na českém trhu, aby se přidaly," doplnil Okamura.
AČCKA sdružuje 271 cestovních kanceláří a agentur a je největším profesním sdružením cestovních kanceláří a cestovních agentur v ČR. Druhou asociací cestovních kanceláří v Česku je Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR).
Celkové hodnocení jednotlivých cestovních kanceláří vydá AČCKA na základě 11 kriterií, přičemž plnění tří až čtyř z nich ze strany "cestovky" podle Okamury značí jasné problémy. Jako příklad uvedl zkrachovalou CK Tomi Tour, která prý splňovala všechna kritéria. Zákazníci se nicméně u dané CK nedozví hodnocení jednotlivých kritérií, ale pouze celkový rating.
Asociace bude nyní svůj plán ve spolupráci s ministerstvem pro místní rozvoj dolaďovat a na podzim chce předložit finální podobu k odsouhlasení členské konferenci. "Následně bude celé výše uvedené hodnocení (rating) všech CK v ČR zpracováno, což bude velice náročné jak z hlediska technického, tak i z hlediska etického, aby byly informace vždy korektní a vyvážené," uvedl Okamura s tím, že hodnocení bude neustále průběžně aktualizováno.
Hodnotící kritéria CK:
1) počet oprávněných stížností CK vzhledem k počtu prodaných zájezdů;
2) CK nevyplácí provizním prodejcům provize, respektive platby zdržuje nebo odkládá;
3) CK je opakovaně propírána v médiích za dluhy zahraničním partnerům;
4) klienti CK jsou opakovaně stěhování, neubytovávání atd.;
5) CK neumožní o problémech ve svých obchodních vztazích ( například neplacení provizí, neplacení dodavatelům) mluvit s vedením, jednatelé se zapírají nebo nejsou dostupní;
6) CK posílá denně deset až 20 last minute nabídek v několika mailech, ceny jsou nesmyslně nízké;
7) CK je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jiné firmy;
8) majitelé se snaží CK prodat, nikdo však nemá zájem;
9) CK prodává až s ročním předstihem zájezdy a zároveň žádá velmi vysokou zálohu;
10) CK mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně, jelikož nemá prodáno dostatečné množství zájezdů;
11) CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny.