Pokles poptávky byl přitom znát už v tomto školním roce. "Zaznamenáváme menší zájem o docházkové kurzy i o letní pobytové kurzy," uvedl Pasek. Letošní podzim prý může být rozhodující hlavně pro malé jazykové školy. "Může to být podobné jako v cestovním ruchu, že se ten trh hodně pročistí," myslí si.
Ze strachu z krize prý kurzy pro zaměstnance odříkají i firmy, kterým se daří. Stává se i to, že mezinárodní firma centrálně zruší jazykové vzdělávání, ačkoliv česká pobočka prosperuje dobře. "Jazykovky" si také stěžují na to, že firmy čím dál víc tlačí na snižování cen kurzů. Kvalitního lektora je však třeba kvalitně zaplatit, upozornil viceprezident AJŠA.
Podle Andrey Křížkové z Asociace jazykových škol ČR (AJŠČR) tak musejí školy začít nabízet služby šité na míru svým zákazníkům. Jako příklad uvedla třeba krátké intenzivní kurzy zaměřené třeba na určité profese nebo více kurzů češtiny pro cizince. Čím dál oblíbenější je prý i výuka jazyků ve školkách, to však klade velké nároky na profesionalitu lektorů.
Určitým řešením může být e-learningová výuka, je totiž levnější než klasické docházkové vyučování. Při e-learningu se scházejí studenti s učitelem přes internet, kde jim zadává různé úkoly. Může s nimi také konverzovat přes Skype. Podle odborníků oslovených ČTK je ale tento způsob výuky náročnější na studentovu sebekázeň, a je tedy vhodný spíš jako doplňková výuka. Zatímco v klasické hodině se student musí soustředit a je pod dohledem učitele, při internetové výuce často neudrží pozornost a "brouzdá po webu".