Rozhovory o Opelu zatím bez výsledku, rozhodnutí se prý ale blíží

04.08.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Berlín 4. srpna (zpravodaj ČTK) - V rozhovorech o prodeji německé automobilky Opel dnes nastal výrazný posun, ale jednání byla znovu odložena. Informoval o tom dnes náměstek německého ministra hospodářství Jochen Homann. Mateřská společnost General Motors (GM) a dva zájemci o převzetí německé divize Opel však podle Homanna naznačili zájem dohodnout se do konce tohoto týdne.

Zainteresované strany se dosud nedokázaly shodnout na tom, zda má Opel převzít kanadsko-rakouský výrobce automobilových součástek Magna, nebo mezinárodní investiční skupina se sídlem v Belgii RHJ International. Koncern GM se dosud oficiálně nevyslovil pro žádného z obou možných investorů, i když médii už proběhly zprávy, že by dal přednost RHJ. GM donutila k prodeji Opelu tíživá finanční situace.

Jasný názor má německá vláda a spolkové země, na jejichž území se nacházejí továrny Opelu. Jejich favoritem je Magna. Ta plánuje kontrolu nad Opelem získat společně s největší ruskou bankou Sbarbank.

Původně chtěla německá vláda znát jméno kupce Opelu do konce července, ale i po dnešních jednáních na německém ministerstvu hospodářství v Berlíně zůstávají v nejistotě desítky tisíc pracovníků Opelu nejen v Německu. Ze hry už v červenci vypadla čínská automobilka Beijing Automotive Industries Corp. (BAIC), která nabídku na převzetí podniku rovněž předložila, byť až dodatečně.

Přední německý expert na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer před dnešními rozhovory naznačil, že GM jednání schválně protahuje a chce svou dceřinou společnost vehnat do konkurzního řízení. Pak by se prý Američané mohli bez velkých sociálních nákladů "zbavit" továren Opelu v Bochumi, Kaiserslauternu i belgických Antverpách, ale také v britském Ellesmere Portu, kde působí automobilka Vauxhall.

GM podle Dudenhöffera usiluje o to, aby konečné rozhodnutí bylo odsunuto až do doby po německých parlamentních volbách, které se uskuteční 27. září. Tím by totiž GM údajně docílila snížení politického tlaku z Německa.

Opel má nyní v Evropě kolem 55.000 pracovníků. Ve svých čtyřech německých závodech zaměstnává zhruba 25.000 lidí, automobily ale vyrábí i v Belgii, Polsku, Portugalsku či Španělsku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK