"Tento nákup umožní rychleji zavést větší počet pohodlných moderních vozů a je také ekonomicky výhodný. I s případnou úpravou vozů pro provoz v Česku by měly být k dispozici během několika měsíců a náklady na jejich pořízení by měly dosáhnout asi třetiny nákladů na zcela nové vagóny," uvedl náměstek pro osobní dopravu Antonín Blažek.
Dráhy chtějí celkově zrychlit modernizaci vlaků. Pomoci by tomu měly evropské regionální operační programy i možnost využít komerční financování díky dlouhodobým smlouvám se státem a kraji. Za loňský a letošní rok firma do obnovy vozového parku investuje rekordní čtyři miliardy korun. Potřebovala by ale osm až deset miliard Kč ročně.
Rychlejší modernizace by se měla týkat jak vozového parku pro regionální spoje objednávané kraji, tak vozidel pro dálkovou dopravu. "V současné době jdou České dráhy třemi základními cestami v oblasti zvýšení komfortu ve svých vlacích. Je to nákup úplně nových souprav, rekonstrukce starších vozidel vhodných pro modernizaci a částečné finančně nenáročné vylepšení starších vozů," dodal Blažek.
V oblasti regionální dopravy dráhy pokračují v modernizaci motoráků na soupravy Regionova, kterých budou mít zanedlouho 100. Zároveň do konce roku budou mít téměř 60 nízkopodlažních třívozových jednotek City Elefant pro příměstskou dopravu. Podnik zároveň chystá částečnou modernizaci běžných vagónů, ve kterých chce vyměnit čalounění a koženku nahradit textilními potahy. Celkově by dráhy potřebovaly obměnit několik set vozů za desítky miliard Kč.