"Podle aktuálních výsledků prodeje očekáváme ukončení letošního roku s obdobnými výsledky jako v roce 2008," uvedl mluvčí CK Fischer Daniel Plovajko. Letos se tak zastaví dvouciferný růst, který měla kancelář do loňského roku, kdy vykázala rekordní tržby 2,7 miliardy. Za celý trh předpovídá Plovajko až pětinový propad výnosů.
Podobné tržby jako loni má zatím i Čedok. Podle slov marketingového ředitele Tomáše Brejchy zaznamenala cestovní kancelář výrazný nárůst počtu klientů po nedávném krachu CK Tomi Tour. Podobně se vyjádřili i zástupci Eximu a Firo tour.
"Především menší cestovní kanceláře snižují počty svých zaměstnanců a některé dokonce své podnikání ukončují," upozornil šéf Mag Consulting Jaromír Beránek. Podle něj některé menší cestovní kanceláře mohou mít propad tržeb až o 50 procent.
Oslovení zástupci malých kanceláří se však zdráhají o letošním vývoji hovořit. Obecně se podle nich nedá mluvit o odlivu klientů k velkým CK, spíše o větším důrazu na kvalitu nabízených služeb. Důležitou roli prý také hraje prověřená historie firmy.
Jak vyplývá z údajů Českého statistického úřadu a firmy Mag Consulting, velké cestovní kanceláře se 100 a více zaměstnanci zabírají stále větší podíl na trhu zájezdů. Zatímco v roce 2002 měla sedmička největších firem celkem tržby necelých pět miliard, loni, kdy lídrů bylo osm, přesáhly výnosy 16 miliard. Celkový trh je zhruba 35 miliard.
Podle odhadů Mag Consulting se velikost skupiny největších firem letos zásadně nezmění, naopak počet cestovních kanceláří s 20 a více zaměstnanci se sníží o deset až 15 procent. "Malé kanceláře totiž čím dál častěji snižují stav zaměstnanců," odůvodnil to Beránek.