Poptávka po automobilech byla zasažena světovou finanční krizí, která vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů. Spojené státy a mnohé další země se proto rozhodly podpořit prodej zavedením tzv. šrotovného.
Prodej automobilů ve Spojených státech v červenci díky šrotovnému dosáhl nejvyšší úrovně od začátku letošního roku. Zákazníci v USA koupili podle údajů společnosti Autodata 997.824 osobních a lehkých nákladních vozů. V meziročním srovnání se nicméně prodej snížil o 12 procent.
Šrotovné podporuje poptávku po automobilech rovněž v evropských zemích. V Německu se prodej osobních aut v červenci meziročně zvýšil o 29,5 procenta na téměř 340.000 vozů. V Itálii prodej stoupl o 6,2 procenta na 204.905 vozů a ve Francii o 3,1 procenta na 188.635 vozů.
Opatření na podporu prodeje automobilů zavedla rovněž Čína, kde celkový prodej vozidel, včetně nákladních vozů a autobusů, v červenci vyskočil o 64 procent na 1,1 milionu vozů. Čína tak opět překonala v prodejnosti Spojené státy.
Útlum na automobilových trzích měl letos negativní dopad na hospodaření řady automobilek. Zisk největšího evropského výrobce automobilů Volkswagen se v pololetí propadl o více než 80 procent a zisk jeho české divize Škoda Auto se snížil o více než 60 procent.
Zisk německé automobilky BMW, která je největším výrobcem luxusních vozů na světě, se ve druhém čtvrtletí kvůli slabé poptávce meziročně propadl o tři čtvrtiny. Další německá automobilka Daimler se ve druhém čtvrtletí dostala do ztráty přesahující miliardu eur (zhruba 26 miliard Kč). Ztráty vykázali rovněž francouzští konkurenti PSA Peugeot Citroën a Renault a italský rival Fiat.
Japonská společnost Toyota Motor, které je největším výrobcem automobilů na světě, hospodařila ve svém prvním finančním čtvrtletí končícím v červnu s čistou ztrátou 77,8 miliardy jenů (téměř 15 miliard Kč) po zisku 353,7 miliardy jenů před rokem. Její hlavní domácí konkurenti Honda a Nissan vykázali ve stejném období pokles provozního zisku o téměř 90 procent.
Americký Ford se nicméně v období od dubna do června vrátil k zisku. Firma vydělala 2,3 miliardy dolarů (přes 40 miliard Kč) po rekordní ztrátě 8,7 miliardy dolarů před rokem. Ford odolává současné krizi v automobilovém průmyslu lépe než domácí konkurenti General Motors a Chrysler, kterým musí pomáhat americká vláda. Automobilky GM a Chrysler byly dokonce po určitou dobu nuceny využívat bankrotovou ochranu před věřiteli. Výsledky hospodaření za druhé čtvrtletí zatím nezveřejnily.
Dobře si vedla rovněž největší jihokorejská automobilka Hyundai Motor, která loni v listopadu oficiálně zahájila sériovou produkci osobních aut v České republice. Zisk Hyundai díky slabší domácí měně a vládním opatřením na podporu poptávky stoupl o 48 procent na rekordních 811,9 miliardy wonů (téměř 12 miliard Kč).