Průzkum: Hobbymarkety budou v Česku expandovat i do menších měst

11.08.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 11. srpna (ČTK) - Hobbymarketové řetězce budou na tuzemském trhu dál expandovat. Nové obchody pro kutily a zahrádkáře vyrostou i v menších městech, kterým se tito obchodníci dosud vyhýbali. Vyplývá to z průzkumu společnosti Incoma GfK, podle kterého letos na jaře v Česku fungovalo 80 klasických hobbymarketů a celkový obrat těchto sítí velkoprodejen loni přesáhl 34 miliard korun.

Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK dnes ČTK sdělil, že čtveřice největších sítí hobbymarketů OBI, Baumax, Hornbach a Bauhaus se dosud menším městům vyhýbala, protože vzhledem k rozloze jejich prodejen mají nedostatečný spotřebitelský potenciál. Města s méně než 30.000 obyvateli tak dosud byla doménou velkoplošných prodejen se stavebninami a specializovaných obchodů.

"Rostoucí konkurence ve velkých městech a naopak ne úplně využitý trh ve středně velkých a menších městech v posledních letech vyžívá k expanzi se svým menším konceptem především společnost OBI," podotkl Cabal. Na český trh letos navíc vstoupila společnost Avex Baumarkt, která buduje menší hobbymarkety, což jí umožní expandovat ve městech s 15.000 do 30.000 obyvateli či zaplnit bílá místa v některých čtvrtích velkých měst. První prodejna Baumarkt byla v květnu otevřena ve Valašském Meziříčí.

Čeští kutilové a zahrádkáři loni v pěti největších hobbymarketových řetězcích podle údajů Incoma GfK a časopisu Moderní obchod utratili rekordních 29,8 miliardy korun. Tržby těchto hobbymarketů se tak v roce 2008 meziročně zvýšily o 4,5 miliardy korun, což bylo nejrychlejší tempo za posledních několik let. Pětice největších hobbymarketových řetězců na konci loňského roku v Česku provozovala 113 prodejen, které fungují hlavně v Praze a velkých městech.

O první místo na žebříčku největších hobbymarketů se loni dělilo 27 prodejen OBI a 23 hobbymarketů Baumax, jejichž odhadované tržby činily shodně 8,5 miliardy korun. Třetí místo připadlo prodejnám Hornbach Baumarkt. Čtvrtá byla s tržbami 3,4 miliardy korun síť 52 prodejen Mountfield a pátá skončila společnost Bauhaus, jejíž tržby obnášely 2,6 miliardy korun.

Obliba hobbymarketů v Česku roste a pravidelně v nich nakupuje více než polovina českých kutilů a zahrádkářů. Zboží pro domácnost, dílnu a zahradu pořizují české domácnosti nejčastěji v prodejnách řetězců OBI a Baumax. "Tyto řetězce navštívilo za poslední rok shodně téměř 60 procent zákazníků," uvedl Cabal. Řetězce Hornbach, Mountfield a Globus pak navštívila shodně téměř třetina domácností, které toto zboží nakupují.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK