"Máme připraven program, který nám ušetří, řekněme 300 až 400 milionů korun, to je ta maximální redukce z naší strany," řekl Blažek. "Když odečtu režijní úspory, tak to znamená 300 až 500 propuštěných zaměstnanců," upřesnil náměstek.
Vedle toho by ČD podle Blažka mohly o pět až deset procent snížit počet provozovaných spojů v regionech. "Nejvíce se to bude týkat těch krajů, které souvisí s okolím republiky, méně se to bude týkat okolí Prahy a Brna," dodal.
Financování regionální dopravy v ČR je dlouholetým problémem. Kraje na letošek mají ve svých rozpočtech 4,7 miliardy korun, dráhy však hovoří o celkové ztrátě 7,9 miliardy. Letos mimořádně 3,2 miliardy korun přispěje krajům stát. Pro příští rok však ministerstvo financí podobný postup odmítá.
Nový jízdní řád začne platit 13. prosince. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která grafikon sestavuje, přijímá požadavky dopravců do 7. září. Nyní zástupci drah, krajů a ministerstva dopravy jednají o objemu objednávky na příští rok.
České dráhy loni v osobní dopravě prodělaly téměř čtyři miliardy korun, a to především vlivem ztrátové regionální dopravy. Podnik v roce 2008 zaměstnával v průměru zhruba 35.000 lidí.