"Kraje nevidí cestu k omezování objednávky železniční osobní dopravy, protože chceme zachovat mobilitu občanů. Čas na utahování opasků je na straně Českých drah," uvedl Hašek. Podle něj jde regionální samosprávě v době krize především o to, aby se nezmenšily možnosti občanů dojíždět do práce.
Krajům, které lokálky od Českých drah objednávají, podle letošních čísel chybí v rozpočtech na železnici 3,2 miliardy korun. Letos částku mimořádně uhradí stát, Slamečka se však snaží přesvědčit hejtmany, aby na příští rok objednali jen tolik vlaků, na kolik stačí peníze.
Dle ministrových plánů by stát krajům od příštího roku vypomáhal každoročním příspěvkem ve výši zhruba dvě miliardy korun. "Chtějí více peněz, z tohoto pohledu neustoupily," řekl k postoji krajů ministr. Celý problém chce společně s Haškem předložit premiérovi Janu Fischerovi, obě strany navíc povedou další jednání. Jasno má být do středy 26. srpna, kdy zasedá vláda.
Slamečka ani Hašek nechtěli hovořit o konkrétní částce, která stále ještě chybí a kraje ji požadují po státu. Slamečka pouze uvedl, že dráhy na příští rok plánují úsporu v regionální dopravě zhruba 450 milionů korun. V takovém případě by stále scházelo zhruba 700 milionů. "Ty vstupy se stále mění, celé to budeme přehodnocovat," uvedl ministr.
Podle informací ČTK nejvíce peněz chybí na příští rok na úhradu vlaků hlavnímu městu, středním Čechám, Královéhradeckému, Jihomoravskému a Olomouckému kraji, všude zhruba 100 milionů korun.
Naopak obě strany se dnes shodly na tom, že kraje, stát a České dráhy by měly uzavřít dlouholetou smlouvy místo současného jednoročního kontraktu.