"Některé firmy navyšují výrobu až o třetinu. Ale nemůžeme být až příliš optimističtí, protože v minulých letech museli výrobu radikálně snížit a využívali třeba jen polovinu svých výrobních kapacit. Do čísel před rokem 1990 se výroba určitě nedostane," řekla Mayerová.
Větší poptávka po dětské obuvi podle ní souvisí s demografickým vývojem. Potomky si pořizují populačně silné ročníky 70 let. minulého století. "Domníváme se, že i rodiče jsou uvědomělejší a maminky více dbají na to, aby jejich děti byly zdravě a kvalitně obouvány," řekla Mayerová. Dětem navíc noha neustále roste, a odbyt je tak podle ní zajištěn na několik let dopředu.
Do karet tuzemských výrobců hrají také povinné atestace u veškeré obuvi pro děti do tří let. Certifikace znamenají pro dovozce vícenáklady, zvláště když používají u každého modelu odlišný materiál. Atesty by tak v konečném důsledku výrobky značně prodražily.
Krize se v oboru dotkla nejvíce asi pracovní obuvi, především té vyráběné z pryže. Loni ukončila výrobu a propustila všech asi 400 zaměstnanců zlínská Novesta. "Firma nebyla schopna plnit přísné limity evropské směrnice, aniž by investovala obrovské peníze do technologií snižující emise škodlivých látek. Velký problém byl i s bankami, které odmítly finanční výpomoc, přestože zakázky byly domluveny i na rok dopředu," řekla Mayerová.
Firma přitom podle ní měla zajímavou nabídku speciálních holínek například pro dřevorubce, které nohu ochrání i při kontaktu s pilou. Výrobu a kontakty na odběratele z Kanady a Skandinávie nakonec převzala slovenská firma Vulkan.