Podle Slamečky jde o systémové řešení financování železnice, které zajistí, že v příštích letech nebude zásadně omezena vlaková doprava v krajích. Ještě nedávno ministr hovořil o omezení regionálních spojů až o 12 procent, na dnešní tiskové konferenci odhad zmírnil na maximálně dvě procenta příští rok.
Financování železnice se v posledních týdnech stalo předmětem jednání mezi hejtmany, ministry dopravy a financí a Českými drahami. Letos krajům chybí podle údajů drah na lokální spoje 3,2 miliardy korun, které mimořádně pokryje stát. Jednání se protahovala, neboť Slamečka původně krajům nabízel od příštího roku dvě miliardy.
Zatímco financování regionálních vlakových spojů, které objednávají kraje, bylo předmětem složitých jednání, u rychlíků, které platí ministerstvo dopravy, se situace vyjasnila rychle. Dráhy budou na dálkové spoje dle dnešního rozhodnutí vlády dostávat každoročně 3,9 miliardy korun. Smlouva bude na deset let.
Dráhy mají podle Slamečky díky dlouhodobým smlouvám ušetřit ročně 710 milionů u krajských spojů a 300 milionů u rychlíků.